نقد و بررسی مجموعه دو جلدی پستانداران ایران

به مناسبت بیست و سومین دوره هفته کتاب و کتاب خوانی سال 1394 نقد دو کتاب «گربه‌سانان» و «سگ‌سانان و کفتارها» اثر علی گشن در ساعت 10 صبح روز شنبه 30 آبان در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می شود. در این نشست علاوه بر علی گلشن نویسنده این مجموعه ، مسعود ناصری دریایی مدرس دانشگاه و عضو هیأت مدیره شورای کتاب کودک ، نوش آفرین انصاری عضو هیأت مدیره شورای کتاب کودک و فریبرز حیدری عکاس حیات وحش به سخنرانی می پردازند.


این مجموعه‌ی هفت جلدی که تاکنون دو جلد آن از سوی انتشارات کانون پروررش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است از جمله کتاب‌های مرجع و تصویری به شمار می‌رود که علاقه‌مندان را با گونه‌های پستانداران ایران آشنا می‌کند.
«گربه‌سانان» و «سگ‌سانان و کفتارها» از دو بخش علمی و فرهنگی تشکیل شده است که بخش فرهنگی آن، نقش جانور در فرهنگ، تاریخ و هنر را بررسی می‌کند.
بر اساس این خبر، عکس‌های این دو کتاب نیز با تلاش گروهی از عکاسان حیات وحش تهیه شده است.
کتاب «گربه‌سانان» تاکنون جوایز متعددی از جمله کتاب سال، کتاب فصل، لاک‌پشت پرنده و سپیدار و «سگ‌سانانان و کفتارها» نیز جایزه لاک‌پشت پرنده سال 1393 را به دست آورده‌‌اند.

قرار است جلد سوم این مجموعه با عنوان «خرس‌ها و گوشت‌خواران کوچک» به زودی منتشر شود. 

دیدار با مسئولین ماهنامه قلک در شورای کتاب کودک


گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک در تاریخ 94/8/18 پذیرای مدیر مسئول و سردبیر نشریه قلک جهت ارائه بررسی 6 شماره از نشریه قلک در سال 93 در شورای کتاب کودک بود. ابتدا آمار کلی وضعیت مطالب برتر نشریه بیان شد، سپس در مورد موضوع های داستان، شعر ، سرگرمی و معرفی کتاب بحث و تبادل نظر انجام گرفت.

مسولین نشریه قلک از نظرات گروه استقبال کرده و خواهان ادامه همکاری شدند. در خاتمه کتابهای زرافه از سوی مسئولین نشریه به گروه اهدا گردید.



گزارش نشریات مهر ماه 94

سروش خردسالان شماره 43


داستان

-عنوان: نه که نمی شم

نویسنده: محمد رضا شمس

تصویرگر: حدیثه قربانی

«ل» یکی از حرفهای الفبا نمی دونست چی بشه. نمی خواست لونه لک لک، لاکِ لاک پشت، لیف حموم، یا گل لاله بشه. اما در آخر ناخواسته عصای موش کور شد. آخه وقتی«ل» را برعکس کنیم مثل عصا می شود.

داستان با زبانی ساده، استفاده از تکرار واژه ها، همراه با ریتم جذاب است و کودک خردسال به راحتی با آن ارتباط برقرار می کند. از سوی دیگر نویسنده به طور غیر مستقیم کودک را با واک های زبان فارسی آشنا می کند.

-عنوان: روباغم

نویسنده: نوشین شعبانی

تصویرگر: سارا نارستان

«روباشاد» اسم روباه کوچولویی است که شاد و شنگول است و به همین خاطر همه بچه های مدرسه او را می شناسند. اما وقتی سراغ لوبیایی که کاشته می رود و آن را پژمرده و خشک می بیند تبدیل به «روباغم» می شود یعنی این بار به جای حس شادی احساس غم می کند. ولی او می داند که با کاشتن یک لوبیای تازه می تواند دوباره «روباشاد» شود.

داستان روباشاد با زبانی ساده و نامگذاری شخصیت اصلی داستان متناسب با حالات روحی او، کودک را با احساسات مختلف آشنا می سازد. 

ادامه مطلب ...

گزارش نشریات شهریور ماه 94

سروش خردسالان شماره 42


دراین شماره بر اساس معیارهای ارزیابی گروه بررسی نشریات کودک و نوجوان مطلب برتری دیده نشد.

قلک شماره 14


شعر

عنوان : مرغ حسن چه جوره؟

شاعر:  زهرا موسوی

 تصویرگر : سارا خرامان

قدی خانم، مرغ حسن، رنگش خاکستری، کفش هایش طلایی، صدایش قدقدقدا، غذایش.......... است. او به تازگی با خروس حنا عروسی کرده و حالا تخم می گذارد. حسن تخم مرغ ها را به بازار می برد و می فروشد.

شعر ریتمیک مرغ حسن چه جوره؟ از متل" اتل متل" وام گرفته و در فضایی شاد با واژه های ساده و قابل درک برای خردسال او را با ویژگی های مرغ، نوع زندگی و سود آوری آن برای روستاییان آشنا می سازد. تصویر، هماهنگ با شعر ، فضای شادی را برای کودک فراهم کرده است.  ادامه مطلب ...