وظیفه شاعر در انتخاب واژگان

 


کودکان در سنین مختلف و گروه های اجتماعی متفاوت، تعداد کم وبیش معینی از واژه در اختیار دارند که به کار می برند و می فهمند.


 در سرودن شعر، شاعران باید دقت کنند تا کودک در مقابل واژه هایی قرار نگیرد که به پرسیدن معنای آن ها برانگیخته شود و پس از طرح پرسش هیچ کس قادر نباشد جواب قانع کنندها ی ارائه دهد و در نتیجه به جای استدلال، پاسخ دهنده به زور و خشم و تهدید متوسل شود و کودک را از مطالعه و پرسیدن و کنجکاوی و تمایل به دانستن و شناختن دلزده کند. 

  ادامه مطلب ...

معرفی نشریه های کودک و نوجوان


نشریه های کودک و نوجوان به سبب مطالب متنوع، به روز، کوتاه و استمرار حضورشان، عادت خواندن مستمر و زمان بندی شده را در کودکان و نوجوانان به وجود می آورند و آنان را علاقه­ مند به خواندن می کنند. نشریه های مناسب،‌ ‌با موضوع های داستان، ‌شعر ،دانستنی های عمومی، ‌بازی، سرگرمی و . . در پرورش خلاقیت و کسب مهارت های گوناگون کودک و نوجوان نقش بسزایی دارند. معرفی نشریات مناسب سبب می شود تا کودکان و نوجوانان فرصت بیشتری برای لذت بردن از خواندن داشته باشند و با مطالب مختلف برای پاسخگویی به سئوالات اشان آشنا شوند. دراین بخش نشریه های مناسب کودک و نوجوان معرفی می شوند.

 

ادامه مطلب ...

بررسی سه نشریه ویژه دی ماه

در این گزارش با بخش های منتخب نشریه های سروش خردسال شماره ۳۴ و نبات کوچولو شماره ۴۰ و  نشریه قلک شماره ۶ آشنا می شوید.

  • سروش خردسالان شماره ۳۴
داستان 

  • گنج موشی

نویسنده: یگانه مرادی لاکه
تصویرگر: پریسا کرمی
پیشی پشمکی داخل بسته بیسکویت موشی اش نقشه گنج پیدا می کند. او گرچه برای یافتن گنج طبق نقشه حرکت می کند اما چون قدم هایش گربه ای است به گنج نمی رسد. ولی موش منگوله، با قدم های موشی به گنج دست می یابد و غذای مورد علاقه اش را پیدا می کند.
 
ادامه مطلب ...

دیدار با مسئولین نشریه دوست خردسالان



گروه بررسی نشریات کودک و نوجوان در تاریخ 11 دی 1393 به سرپرستی خانم الهه سیاوشیان و با حضور خانم ها سپیده آرمین، عاطفه اسلام زاده، سارا باقری دوست، میترا سیاوشیان، الهه مرتضوی، ناهید منظری و با همراهی دکتر مریم جلالی برای ارائه گزارش بررسی نشریه دوست خردسالان و عملکرد آن به دفتر مجله در قم رفتند. در این جلسه مسئولین نشریه دوست خردسالان آقای عبدالله حسن زاده (سردبیر)، خانم هاجر زمانی (دبیر فرهنگی و آموزش)، خانم طیبه رضوانی (دبیر شعر و معارف) و خانم حمیده سلیمانی( صفحه آرا و گرافیست) حضور داشتند. ابتدا سرپرست گروه در مورد شورای کتاب کودک و نهادهای برخاسته از شورا توضیح داد . سپس اعضای گروه در مورد ویژگی های ظاهری نشریه دوست خردسالان، سرمقاله، داستان، شعر، دانستنی، گزارش و سرگرمی، مطالبی را ارائه دادند. مسئولین نشریه از نظرات گروه استفاده کرده و خواستار تداوم همکاری گروه بررسی نشریات کودک نوجوان با نشریه دوست خردسالان شدند.

منبع :www.cbc.ir