گزارش بهترین های نشریه های قلک و نبات کوچولو مهر ماه

در این گزارش با بخش های خوب نشریه های قلک شماره 27 و نبات کوچولو شماره 60 از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.


نشریه قلک شماره 27


داستان

  • قصه های من و بچه هام(گردو)

نویسنده: شهرام شفیعی

تصویرگر: سام سلماسی

پدر و پسر دو نوع گردو با قیمت های متفاوت می فروشند. اتیکت قیمت ها جابجا می­شود. گردوهای نامناسب با قیمت بیشتر به فروش می­رسند. پدر بعد از متوجه شدن از مشتری ها عذرخواهی می­کند و پول آن ها را پس می­دهد.

نویسنده با زبان طنز داستان را با جمله­بندی­های کوتاه و ساده به پیش می­برد و مفاهیم کیفیت و قیمت را در راستای رویکرد نشریه به طور غیر مستقیم به کودک آموزش می دهد. تصویرها با خط داستانی درهم­آمیخته­اند و کنش و واکنش­ها ، فضاسازی­ و شخصیت­ پردازی را در داستان تقویت می­کنند. نویسنده با ایجاد طنز موقعیت باعث جذب مخاطب می شود و در پایان به کودک، عذرخواهی کردن را به خاطر رفتار اشتباه، یادآوری می­کند.

خوب است بدانیم:

طنز موقعیت گونه­ای از کمدی است که در آن شخصیت­ها در مکان­های عادی مانند محل کار یا خانه حضور دارند و فعالیت­های روزانه آنها با حرکات و یا دیالوگ­های طنز انجام می­شود. ( ویکی پدیا)

شعر

  • شعر آب و آسمون

شاعر: ناصر کشاورز

تصویرگر: الهه طاهریان

گفتگوی صمیمانه آب دریا با خداست. دریا گاهی موج دار و گاهی صاف مانند آیینه رنگ آبی آسمان را درخود منعکس می­کند.

شاعر با زبان ساده، آهنگین و استفاده از تشبیه (دریا به آیینه) به کودک شناخت می دهد.

  • هزار شکل و قواره 

شاعر: شهلا شهبازی

تصویرگر: مریم طباطبایی

شاعر کودک را با شغل بازیگری آشنا می کند و نقش های متفاوت و اداهای مختلف را که لازمه کار بازیگریست بیان می کند. تصویر هماهنگ با متن، کودک را با نقش های متفاوت آشنا می کند.

  ادامه مطلب ...