گزارش بهترین های نشریات قلک ، نبات کوچولو و رشد کودک خرداد ماه 95

در این گزارش بخش های خوب سه نشریه ی قلک شماره 23، نبات کوچولو شماره 56 و رشد کودک شماره 9 از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک معرفی شده است.


قلک شماره 23

داستان

  • جغد جذاب درخت کاج

نویسنده: سید نوید سید علی اکبر

تصویرگر: سارا طبیب زاده

چشم­های جناب جغد ضعیف شده و او نمی تواند چیزهای ریز را ببیند. جغد به پشت پنجره خانم دکتر چشم پزشک می آید. اما خجالت می کشد بگوید چه اتفاقی افتاده است. دکتر با ترفند خاصی با جغد ارتباط برقرار و بالاخره چشمش را معاینه می کند. برایش یک عینک جغدی درست می کند. حالا جناب جغد جذاب با عینک اش همه چیز را خوب می بیند و می تواند حتی شب پره ها و پشه های ریز را هم شکار کند.

داستان با ساختاری منسجم و بهره­گیری از زبان گفتگو و گاه با بکارگیری لحنی طنزآمیز مخاطب را جذب و او را به طور غیرمستقیم با شغل چشم پزشکی آشنا می کند. نویسنده به این نکته نیز اشاره داردکه بسیاری از کودکان برای مسخره نشدن از زدن عینک خودداری می کنند. او به شیوه­ای خلاقانه با طرح این مشکل و خلق شخصیت های داستانی، فضایی برای هم­ذات پنداری برای کودک فراهم آورده است.

 

ادامه مطلب ...

فراخوان هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی

جایزه پروین اعتصامی


به گزارش روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی که  مرداد ماه امسال در تهران برگزار می شود برای دریافت آثار این دوره فراخوان داد.در این فراخوان آمده است: «هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی با هدف بزرگداشت مقام و شخصیت شاعر نامدار ایران پروین اعتصامی، رشد و اعتلای خلاقیت‌ها و آفرینش­های ادبی بانوان، ترویج و تقویت زبان فارسی در خارج از کشور، ایجاد پیوند بین ادبیات ملل به­ویژه در حوزه جهان اسلام، معرفی چهره‌های شاخص زنان ادیب و پژوهنده وتقدیر از زنان درعرصه زبان و ادب فارسی از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، تابستان سال جاری برگزار خواهد شد؛ از این رو از تمام زنان اهل قلم از شاعران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و پژوهشگرانی که آثارشان برای نخستین‌بار در سال­های ۱۳۹۳و ۱۳۹۴ منتشر شده، دعوت می­شود تا یک نسخه از آثار خود را به دبیرخانه جایزه بفرستند.

حوزه مورد ارزیابی هیئت داوران، کتاب­های تألیفی و ترجمه­ای زنان است که به زبان فارسی منتشر شده و موضوعات آن عبارتند از:

شعر، ادبیات داستانی (داستان بلند، داستان کوتاه)،  ادبیات نمایشی (نمایشنامه)، پژوهش‌های ادبی (نقد و پژوهش و مجموعه مقالات ادبی که به صورت یک کتاب منتشر شده باشد.)،  ادبیات کودکان (داستان و شعر کودک و نوجوان) و ترجمه (شامل آثاری است که در حوزه­های پنج­گانه فوق از زبان دیگری به فارسی ترجمه شده باشد.)

مهلت ارسال آثار: ۲۰ تیر ماه ۱۳۹۵.
نشانی ­دبیرخانه: تهران، خ کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه پنجم (اعرابی)، پلاک ۶، بنیاد شعر و ادبیات داستانی

مراسم اختتامیه هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی که به زودی هیأت علمی خود را معرفی می‌کند، مرداد امسال در تهران برپا می‌شود.

گزارش نشریات اردیبهشت ماه 95

نشریه قلک شماره 22


  • داستان

  •  قصه های من و بچه هام(جشن تولد)

نویسنده: شهرام شفیعی

تصویرگر: سام سلماسی

امروز جمعه است و خانواده به جشن تولد عمه دعوت هستند؛ اما پدر تا ساعت دو و نیم بعدازظهر خواب است. بعد از بیدار شدن تازه صبحانه می خورد. پسر به حمام می رود ولی شیر آب سرد خراب است. اتو هم خراب است و مادر نمی تواند لباسش را اتو کند.  قفل در اتاق هم خراب است و مادر در اتاق حبس می شود. زیپ شلوار پدر هم خراب است. پدر بعد از درست کردن همه این وسایل آماده رفتن است که یادش می افتد ماشین خراب است. برای همین، آنها زمانی به تولد می رسند که از کیک تولد گربه ای، فقط سبیل هایش باقی مانده است.

نویسنده با زبانی طنز به توصیف ماجرایی می پردازد که پدر نقش اصلی را در داستان ایفا می کند. اما او نمیداند که با به تعویق انداختن کارهای ضروری خانه چه تاثیری می تواند بر روی افراد خانواده به خصوص کوچکترین عضو آن داشته باشد؛ همان طور که در تصویر هم مشاهده می شود.

تصاویر در صفحات روبرو به طور پلان های مجزا، مکمل متن هستند. مخاطب خردسال هنگام شنیدن داستان از دیدن تصاویر کمیک آن لذت می برد. می توان در بخش هایی،  خواندن داستان را متوقف کرد و از کودک خواست از طریق تصویر خوانی، ادامه ماجرا را با زبان خود بیان کند. این کار به کودک فرصت می دهد تا خلاقانه به داستان گویی بپردازد؛ کاری که کودکان از انجام آن لذت می برند.


  • کفش ندوز دشت آفتابگردان

نویسنده: سید نوید سید علی اکبر

تصویرگر: سارا طبیب زاده

اسم کفش دوزک، هزارپا را به اشتباه انداخته. او از کفشدوزک می خواهد برایش کفش بدوزد؛ ولی کفشدوزک که کفش دوختن بلد نیست. هزار پا به او می گوید تو کفش ندوزکی. کفشدوزک تصمیم می گیرد نزد آقای پاشنه که کفاش است برود و کفش دوختن یاد بگیرد تا بتواند برای هزار پا با برگ های آفتابگردان هزار تا کفش بدوزد. حالا او یک کفشدوزک کفاش است.

داستان دارای چند لایه است زیرا نویسنده علاوه بر معرفی یک شغل به طور غیر مستقیم ،به نکات دیگری هم اشاره دارد. به طورمثال،تا چه اندازه، نام افراد مهم است و می تواند روی انتظار دیگران از فرد و یا فرد از خودش تاثیر بگذارد. همچنین برانگیخته شدن عواطف افراد چقدر می تواند شخص را در مسیر خاصی قرار دهد. از سوی دیگر، افراد چقدر می توانند در قبال دیگران احساس مسئولیت داشته باشند و برای اثبات خودشان تلاش زیادی کنند که منجر به پیشرفتشان شود. نویسنده از عهده بیان آن با زبانی کودکانه به خوبی برآمده است.

  • خانواده ی بارانی

نویسنده: پاولو لسو

تصویرگر: جو باروز

مترجم: مهرزاد زمردیان

هر خانواده ای در یک روز بارانی کارهای خاص خود را انجام می دهد. خانواده داستان ما در یک روز بارانی همراه یک­دیگر کلی تفریح می کنند و لذت می برند؛ از مزه مزه کردن قطرات آب گرفته تا شلپ شولوپ کردن توی گودال های آب.

راوی داستان یکی از اعضای خانواده است. واژه های ساده و جملات کوتاه با تمام سادگی پر است از حس خوب شادی، همراهی و هیجان. نویسنده والدین را تشویق می کند که از کثیف شدن و خیس شدن کودکشان در روزهای بارانی نهراسند و از آن برای شاد بودن بهره گیرند. تصاویر زیبا با رنگ­های گرم و شاد نیز به کمک متن آمده اند. تصاویر نه تنها موقعیت ها و احساسات شخصیت ها را به نمایش گذاشته اند بلکه عمل و عکس العمل آنان را نسبت به یکدیگر نشان می دهند.

در پایان از مخاطب پرسیده می شود که هر یک از شما در روزهای بارانی همراه خانواده چه می کنید؟ این سئوال کودک را وامی دارد که فکر کند در یک روز بارانی چه کارهای برای شاد بودن می­تواند انجام دهد.

  ادامه مطلب ...