گزارش گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک


گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک در تاریخ 94/6/1 گزارش سالیانه خود را در کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک با جضور خانم دکتر نوشین انصاری، خانم عصمت گیویان سردبیر نشریه سروش خردسالان و خانم میترا زمانی مسئول بخش نشریات کودک نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه داد. نشریات مورد بررسی در حوزه خردسال شامل دوست خردسالان، سروش خردسالان، قلک و نبات کوچولو بود.  گروه در سال 93 نگاهی به نشریات شهرستان داشته که از آن میان مجله نغمه کودکانه در حوزه کودک نوجوان از شهرستان همدان بررسی شد. 



 نگاه دیگر گروه به نشریات کودکان با نیازهای ویژه بوده  و  بررسی ضمیمه کودک نوجوان مجله پیک توانا در حوزه کودک نوجوان به انجام رسید. لازم به ذکر است که مجله پیک توانا برای مخاطبین بزرگسال توانیاب جسمی حرکتی است.

در این جلسه گزارش عملکرد گروه و بررسی مطالب برتر سه نشریه سروش خردسالان، قلک و نبات کوچولو  شامل داستان ، شعر ، سرگرمی و معرفی کتاب به همراه پیشنهادهایی برای آنان بیان گردید و وضعیت نشریات موجود کودک و نوجوان در سال 93 ارائه شد.

گزارش نشریات مرداد ماه 94

سروش خردسالان شماره 41


  • داستان

عنوان: نیمکت عصبانی

نویسنده: طاهره میبد

تصویرگر: میترا عبداللهی

نیمکت بی حوصله پارک زیر یک درخت چنار است که آقا و خانم کلاغه بالای آن نشسته اند. یک دفعه چیزی تِپی روی نیمکت می افتد و او عصبانی می شود. نیمکت فکر می کرد که کلاغ ها خرابکاری کردند ولی تکه های برف بود که از آسمان بر روی نیمکت می افتاد.

داستان تفریحی نیمکت عصبانی با اتفاقات ساده و بامزه، با استفاده از واژگان ساده و برخی از آواصداها( تِپ، قرچ قوروچ) کودک را به دنیای حیوانات و اشیای موجود در پارک می برد و او ویژگی های انسانی را در شخصیت های غیر انسانی تجربه می کند.

  • داستانک

عنوان: اتفاقی روی یک متر اندازه گیر

نویسنده: زهره پریرخ

تصویرگر: اکرم اسماعیلی

مورچه روی عدد صفر متر است و ملخ روی عدد صد. برای مورچه خیلی طول می کشد که به صد برسد ولی برای ملخ به قدر یک جهیدن.

داستانک، کودک خردسال را برای طی یک مسیر طولانی با مورچه همراه می کند و غافلگیری پایان داستان برای او جذاب است. 

ادامه مطلب ...

ششمین نشست ماهانه «لذت داستان» با حضور فرهاد حسن‌زاده

1440226283201_66.jpg

ششمین نشست ماهانه «لذت داستان» با حضور فرهاد حسن‌زاده سه‌شنبه سوم شهریورماه در فرهنگسرای سرو برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، در نشست ادبی «لذت داستان» که با همکاری موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار می‌شود، علاقه‌مندان به داستان‌خوانی و داستان‌نویسی، با فرهاد حسن‌زاده میهمان ویژه ششمین نشست «لذت داستان» دیدار می‌کنند.

فرهاد حسن‌زاده یکی از پرکارترین نویسندگان کشورمان است که در دو حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان، آثار فراوانی پدید آورده است. از جمله آثار وی می‌توان به "مهمان مهتاب"، "همان لنگه کفش بنفش"، "آقا رنگی و گربه‌ ناقلا"، "هندوانه به شرط عشق"، "انگشت مجسمه"، "کنار دریاچه نیمکت هفتم"، "بند رختی که برای خودش دل داشت"، "هستی" و "عقرب‌های کشتی بمبک" اشاره کرد. آثار او در جشنواره‌های مختلفی همچون جشنواره کتاب سروش، جشنواره‌ کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنواره مطبوعات، جشنواره‌ ادبیات کودکان و نوجوانان، جشنواره‌ کتاب ادب پایداری، جشنواره‌ یکی بود یکی نبود، جشنواره‌ کتاب‌های آموزشی رشد، کتاب سال و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزیده و تقدیر شده است. 

ادامه مطلب ...