پیام تسلیت به مناسبت در گذشت"محمد سَرور رجایی "


گل وجود صاحب "باغ" همچون نشریه که در سال 98پژمرد و خشکید، پرپر شد.

محمد سَرور رجایی شاعر و نویسنده افغانستانی که ایران را وطن دوم خود می دانست روز پنج شنبه با کرونا از دنیا رفت. او به تنهایی به مدت 4 سال نشریه "باغ" را برای کودکان افعانستان با گویش شیرین افغانستانی یا همان پارسی دری به چاپ می رساند. نشریه "باغ" با هدف شکوفایی بارقه های امید، نشاط و عزت نفس در دل کودکان افغان منتشر و به چند کشور دنیا ارسال می شد.

محمد سَرور رجایی دو بار میهمان گروه بررسی نشریات در شورای کتاب کودک بود. در نشستی که با گروه داشت پس از شنیدن  نتایج بررسی ها این طور می گوید: "از این که گروه دقیق مطالب را خوانده و بررسی کرده برای ادامه کار انرژی بیشتری دارم." وقتی از او سئوال شد چرا نشریه باغ آدرس ندارد وی با لبخندی تلخ پاسخ داد: "افغان ها جنگ زده و بعضا بی­ خانمان شدند، نشریه هم مثل ما آواره و بی آدرس است." او در نشست گزارش پایان سال گروه بررسی نشریات خود را با عجله به شورا رسانده بود که در جلسه حضور داشته باشد. رجایی شورا را می شناخت و از این که مجله اش مورد بررسی گروهی در شورا قرار گرفته خرسند بود.

گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک فقدان این مرد فرهنگ دوست را به مردم افغانستان و به جامعه فرهنگی و خانواده مطبوعات تسلیت می گوید.

ما هم با مردم افغانستان غم شریکیم.

گروه نشریات شورای کتاب کودک و نوجوان

  

جشن تیرگان

تیر برو، باد بیا

غم برو، شادی بیا

محنت برو، روزی بیا
خوشه‌ی مرواری بیا
سیزدهم تیرماه مصادف است با جشن تابستانی ایرانیان باستان. جشنی که همچون سایر جشن‌های ایرانی امید می‌رویاند و دل‌ها را زنده می‌کند. خشکسالی و گرمای شدید همیشه تهدیدی برای زندگی کشاورزانی بوده است که چشم بر آسمان و باران داشته‌اند. مراسم آب‌پاشان و فال کوزه فرصتی است برای شادی و طلب باران که زندگی بر راز و نیاز استوار است.
هم‌چنین آمده است که در چنین روزی آرش کمانگیر بر فراز دماوند جان خود در کمان نهاد. بزرگداشت چنین روزی نمادی است برای جان‌فشانی برای وطن و هزاران سال است که این اسطوره همچنان زنده است.
ابوریحان بیرونی نیز از این روز به عنوان روز بزرگداشت نویسندگان نام می‌برد.
تصویر جلد چهار کتاب با  موضوع آرش که برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است در اینجا گذاشته است.
#بامداد_کتابخانه‌ها