گزارش برگزاری کارگاه آموزشی نشریات ادواری کودک و نوجوان در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چهار اسفند 97، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به دعوت خانم دکتر صراف زاده، برای آشنایی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری) با نشریات ادواری کودک و نوجوان، جهت برگزاری کارگاه آموزشی، پذیرای خانم ها الهه و میترا سیاوشیان هماهنگ کنندگان گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک بود.

در این کارگاه، علاوه بر دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای علاقه مند از سایر رشته ها، حضور داشتند. کارگاه آموزشی با تعداد 45 نفر شروع به کار کرد.



در بخش نخست، کارگاه با یادی از بزرگ بانو و مادر ادبیات کودک ایران، خانم توران میرهادی آغاز شد. سپس به تعریف مطبوعات، تفاوت آن با کتاب و اهمیت ترویج فرهنگ نشریه خوانی برای کودکان پرداخته شد. در ادامه دانشجویان در جریان مختصری از تاریخچه نشریات کودک و نوجوان از دوران مشروطه تا کنون قرار گرفتند. پس از آن به مولفه های یک نشریه از دو منظر ویژگی ظاهری و محتوایی شامل قالب های ادبیاتی، سرگرمی و ژورنالیستی پرداخته شد.

در بخش دوم، دانشجویان به چند گروه تقسیم شدند و در بازه زمانی مشخص، نشریات مختلف کودک و نوجوان در اختیار آنان قرار گرفت تا با توجه به داده های به دست آمده، دقت نظر بیشتری بر روی مولفه های نشریات داشته باشند. پس از زمان تعیین شده از هر گروه یک دانشجو،  نظرات گروه را توضیح داد.

پرسش و پاسخ و جمع آوری نظرات دانشجویان، پایان بخش کارگاه آموزشی بود. در جمع بندی نظرات دانشجویان، آنان از نحوه برگزاری کارگاه و انتقال اطلاعات نشریات ادواری کودک و نوجوان رضایت داشتند.

در نهایت، خانم دکتر صراف زاده با ارائه تقدیر نامه به برگزار کنندگان کارگاه، مراتب سپاس و قدردانی خود را اعلام نمودند.