گزارش بهترین های نشریه های قلک و نبات کوچولو و رشد کودک آبان 95


در این گزارش با بخش های خوب نشریه های قلک شماره 28 و نبات کوچولو شماره 61 و رشد کودک شماره 2، از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.


نشریه قلک شماره 28


داستان

  • قصه های من و بچه هام ( تونل وحشت)

نویسنده: شهرام شفیعی

تصویرگر: سام سلماسی

پدر و پسر به شهر بازی می روند. پدر پیشنهاد می دهد که به تونل وحشت بروند ولی پسر تمایلی به رفتن نشان نمی دهد. آن ها روی چمنها مسابقه دو می دهند، لیز می خورند و حسابی گلی می شوند، درست شکل لولو. مسئول تونل وحشت از آنها می خواهد به جای هیولای توی تونل که خراب شده مردم را بترسانند و درازای آن دستمزد بگیرند. آنها قبول می کنند اما وقتی کارشان به پایان می رسد مسئول تونل، دستمزد آن­ها را پرداخت نمی ­کند. پدر و پسر نقشه می کشند و بالاخره دستمزدشان را دریافت می کنند.

داستان تصویری دارای زبانی ساده و قابل فهم و موضوعی جذاب برای کودک است. مخاطب در این داستان می آموزد که برای گرفتن حق خود از خلاقیت خود استفاده کند. تصاویر مکمل فضاسازی و حال و هوای داستان است و شخصیت پردازی را تقویت می کند. تصاویر به طور مجزا قابلیت روایت متن را نیز دارند.

عنوان: لباس پلنگ

نویسنده: علی اکبر زین العابدین

تصویرگر: شهرام شیرزادی

پلنگ که یکی از خال هایش به زمین می افتد ناراحت آن را برمی دارد. او نمی تواند آن را سرجایش بگذارد. جوجه تیغی یکی از تیغ هایش را از بدنش جدا می کند و مثل سوزن آن را نخ کرده و خال را روی پوست پلنگ می دوزد. حالا پلنگ خوشحال است.

داستان تصویری بدون کلام به شکل قاب های تصویری واضح و گویا امکان قصه گویی و لذت را برای کودک فراهم می کند. این داستان  حس کمک به یک دوست و خوشحال کردن او را به کودک القا می کند.

خوب است بدانیم:

داستان های تصویری بدون کلام مهارت های مشاهده­ای را در کودکان تقویت می کنند و آنها را به کاربرد واژه ها و توصیف و خلق داستان هایی با توالی منطقی تشویق می نمایند.( دونا نورتون ص186)

شعر

  • چی بود؟ چی بود؟ یه پیرهن

شاعر: زهرا موسوی

تصویرگر: نیلوفر برومند

در هر شماره، این بخش کودکان را با مراحل تولید چیزهای مختلف آشنا می سازد. این بار مراحل تهیه لباس از نخ تا پیراهن روایت می شود. از ویژگی آن منظوم بودن روایت است. کودکان معمولا به آهنگین بودن توجه بیشتری نشان می دهند. ساختار شعر منسجم، واژگان در ارتباط با یک دیگرند.

  • راننده ی دریایی

شاعر: شهلا شهبازی

تصویرگر: مریم طباطبایی

شعر آهنگین، با زبان ساده و کودکانه، ناخدای کشتی را به راننده ماشین و کشتی او را به ماشین عجیب و غریب تشبیه کرده است. شعر خیال انگیز کودک را به دنیای خیال می برد و مقایسه ای بین کشتی و ماشین را در ذهن او ایجاد می کند.

  ادامه مطلب ...