برنامه‌های ویژه‌ی عید موزه کودکی ایرانک

                 


برنامه‌های عید موزه رو دیده‌اید؟
از ۲ تا ۱۲ فروردین، هررووووووز برنامه دارند.
✨✨✨✨
نمایش، قصه‌گویی،شعرخوانی وکلی فعالیت‌های مختلف و جذاب در انتظار شما است.

♦️آدرس موزه‌ی کودکی ایرانک:
بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، انتهای خیابان شهید بهزاد حصاری، ساختمان آرشیو اسناد ملی، موزه‌ی کودکی ایرانک.

♦️موزه کودکی در عید ۱۴۰۱، از دوم تا دوازدهم از ساعت ۱۰ تا ۱۷، همه‌روزه باز است.

#موزه_کودکی_ایرانک

جایزه IREAD در دستان زهره قایینی


             

زهره قایینی» و «جین کرز» برندگان جایزه IREAD(من می‌خوانم) ۲۰۲۲ شدند
دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در نشست نمایشگاه بین المللی برندگان جایزه IREED را  معرفی کرد.
«زهره قایینی»، نویسنده، پژوهشگر و مروج از ایران و «جین کرز» Jane Kurz، ترویجگر از کشور کانادا برندگان جایزه شدند.
«زهره قایینی» و «نادر موسوی»  به عنوان نامزد ایرانی دریافت جایزه IREAD (من می‌خوانم) از سوی شورای کتاب کودک معرفی شده بودند. «زهره قایینی» از سوی شعبه کانادا دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان(IBBY) نیز نامزد دریافت این جایزه شده بود.
بنیاد شن ژن در چین و دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، اخیراٌ جایزه‌ای برای مروجان برجسته کتابخوانی ایجاد کرده‌اند به نام IREAD، به منظور تشویق تعهد پایدار در قبال ترویج کتابخوانی؛ با این امید که ترویج کتابخوانی به همه مردم کره زمین گسترش یابد. این جایزه مشوق افرادی است که حداقل سه سال، با نوآوری و خلاقیت، در زمینه خواندن و شیوه‌های مختلف آن، با کودکان و نوجوانان فعالیت کرده باشند و فعالیت‌شان تداوم داشته باشد.

شورای کتاب کودک به‌عنوان شاخه ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) نامزد این جایزه را انتخاب و به این جایزه معرفی می‌کند.

معیارهای انتخاب نامزد برای این جایزه عبارت است: پایداری، اثرگذاری، الهام بخشی، کاوشگری و نوآوری در اجرای پروژه‌های کتابخوانی. پایبندی و احساس مسئولیت در ایجاد عشق به خواندن، توانمند کردن کودکان در امر خواندن در مناطق محروم و بی‌ثبات و تداوم آن. این کار می‌تواند فعالیت‌های مختلفی را دربر بگیرد از قبیل: ایجاد پروژه‌های کتابخوانی و اجرای فعالیت‌های پویا در این پروژه‌ها، ترویج مؤثر خواندن و راهبردهایی در این راستا و حمایت از حق کودکان برای خواندن.
 گروه نشریات شورای  کتاب کودک به «زهره قایینی» پژوهشگر و مروج عزیز تبریک می‌گوید.
 برگرفته از سایت #شورای_کتاب_کودک

پیام تبریک دوچرخه ای ها

                       

صدای بال پرستو
صدای پای بهار!
صدای شادی گنجشک‌ها
صدای بهار!
نگاه و ناز بنفشه
تبسم خورشید
ترانه‌خواندن باد
جوانه‌کردن بید.
صدای بوسه‌ی باران
صدای خنده‌ی گل
صدای کف‌زدن لحظه‌ها برای بهار.
دوباره معجزه‌ی آب و آفتاب و زمین
شکوه جادوی رنگین‌کمان فروردین
شکوفه و چمن و نور و رنگ و عطر و سرود
سپاس و بوسه و لبخند و شادباش و درود
دوباره چهره‌ی نوروز و شادمانی عید
دوباره عشق و امید
دوباره چشم و دل ما و چهره‌های بهار.
غم زمانه به پایان نمی‌رسد، برخیز!
به شوق یک نفس تازه در هوای بهار...

#صدای_کف_زدن_لحظه_ها

از کتاب #آه_باران، سروده‌ی #فریدون_مشیری

@docharkheh_weekly


راه‌اندازی «خانه باغچه‌بان»


               


سایت «خانه باغچه‌بان» که قرار است دربرگیرنده‌ تمام آثار و اسناد مربوط به خانواده باغچه‌بان باشد، آغاز به کار کرد.
به گزارش ایسنا در «خانه باغچه‌بان» آثار و اسنادی از جبار باغچه‌بان، ثمین باغچه‌بان، اِولین (همسر ثمین باغچه‌بان)، ثمینه باغچه‌بان و کاوه باغچه‌بان (فرزند ثمین و اِولین) در دسترس عموم قرار دارد. این سایت فاز اول کاری خود را آغاز کرده و در ادامه و به مرور تکمیل خواهد شد. قرار است در این سایت تمام آثار صوتی و مکتوب خانواده باغچه‌بان شامل کتاب‌ها، موسیقی‌ها، گفت‌وگوها، سخنرانی‌ها، پارتیتورها، بریده جراید و ... بارگذاری شود و به شکل رایگان قابل دسترسی باشد.
 «خانه باغچه‌بان» به دلیل علاقه اعضای این خانواده به رخ‌دادهای ملی مثل چهارشنبه‌سوری و نوروز،در چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده است.
 از جمله آثاری که علاقه‌مندان می‌توانند در فاز اول به‌روزرسانی این سایت مشاهده کنند ،کتاب رباعیات و کتاب بابابرفی اثر جبار باغچه‌بان، مستند به یاد جبار باغچه‌بان (ساخته‌ کیومرث پوراحمد از محصولات قدیمی کانون پروش فکری کودکان)، قطعه‌ منتشرنشده‌ «درخت سرو بودم»، ساخته ثمین باغچه‌بان به خوانندگی اولین باغچه‌بان و بسیاری آثار دیگر است.

 این سایت به همت کاوه باغچه‌بان (فرزند ثمین و اِولین باغچه‌بان) و زیر نظر سایر بازماندگان خانواده‌ باغچه‌بان و با همکاری حسام گرشاسبی، روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده موسیقی، و جمعی از دوستداران این خانواده راه‌اندازی شده است.

علاقه‌مندان به آثار و تاریخ خانواده‌ باغچه‌بان برای اطلاع دقیق از هر آنچه مربوط به این خانواده است و استفاده از آثار آنها می‌توانند به نشانی اینترنتی baghcheban.net مراجعه کنند.

جبار باغچه‌بان (عسکرزاده) اولین کودکستان و اولین مدرسه کر و لال‌های ایران را در تبریز بنیان نهاد. او ابتدا کودکستانی را با عنوان «باغچه اطفال» دایر کرد و به این دلیل خود را باغچه‌بان نامید.

 جبار باغچه‌بان در سال ۱۲۶۴ شمسی در ایروان، از ایالات قفقاز، به دنیا آمد. پدر و جد او از اهالی تبریز بودند. باغچه‌بان پس از سال‌ها خدمت در راستای توانمندسازی کودکان و افراد کر و لال در ۴ آذر سال ۱۳۴۵ در ۸۱ سالگی با آن همه تلاش و کوشش در راه گسترش و رواج علم‌ چشم از جهان فروبست.

 بر گرفته از : کانال انجمن نویسندگان کودک و نوجوان