سررسید سال ۱۴۰۰


سررسیدی که در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت، شامل مطالب متنوعی خواهد بود:

سرآغاز این مطالب را به زندگینامۀ بانوی فرهیخته و استاد پیشکسوت ادبیات کودک ـ ثریا قزل ایاغ ـ اختصاص داده‌ایم تا یاد و نام او که در نخستین روزهای سال ۱۳۹۹ ازمیان ما رفت، همچنان همراه ما باشد.

همچنین پنجاه و دو متن به قلم نویسندگان و پژوهشگران، بخش‌های بعدی این سررسید هستند.

این متن‌ها با تمرکز بر دو هنر ادبیات و سینما، درباره‌ی فیلم‌هایی نوشته شده‌اند که از آثار ادبیات کودک و نوجوان اقتباس شده‌اند.

روی جلد سررسید، اثر زیبای هنرمند گرامی مهکامه شعبانی است.

  منبع :  سایت رسمی  شورای کتاب کودک





بازگشایی کتابخانه‌ی زنده‌یاد یحیی مافی در معلم‌کلایه‌


کتابخانه یحیی مافی شهر معلم‌کلایه پس از مدت‌ها دوباره میزبان کودکان منطقه است. این کتابخانه‌ی زیبا و کودک‌محور که در منطقه‌ی الموت شرقی استان قزوین واقع است، با پیگیری‌های پشتیبان کتابخانه، تلاش‌های کتابدار و همکاری اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان معلم‌کلایه از روز ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ دوباره آغاز به کار کرده است.

معلم‌کلایه زادگاه زنده‌یاد یحیی مافی، کارشناس ادبیات کودک و از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک و مدرسه‌ی مهران و از پیشگامان آموزش نوین در ایران است. کتابخانه‌ی یحیی مافی در سال ۱۳۹۶ به یاد این آموزگار بزرگ و با پشتیبانی فرزندان ایشان توسط گروه «با من بخوان» راه‌اندازی شد اما طی این چند سال به تدریج فعالیت آن کاهش یافته و به صورت نیمه‌تعطیل درآمده بود. اما با توجه به ظرفیت‌های این کتابخانه در گسترش فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و خانواده‌های این منطقه، در ماه‌های اخیر با پشتیبانی و پیگیری دوباره‌ی خانواده‌ی مافی و همکاری آموزش و پرورش، بازگشایی کتابخانه و اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.

در همین راستا در نخستین گام شماری از آموزگاران علاقه‌مند منطقه در کارگاه‌های آنلاین «کتاب کودک، ادبیات کودکان و بلندخوانی» شرکت کردند تا نشست‌های بلندخوانی و ترویج کتاب را در مدرسه‌های زیر پوشش اجرا کنند. در ادامه با فعالیت خانم محدثه حسینی، یکی از آموزگاران باانگیزه‌ی این منطقه به عنوان کتابدار، کتابخانه جانی تازه گرفت. از ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ کارهای بازگشایی کتابخانه آغاز شد. در این مدت ۱۳۳۰ جلد کتاب کتابخانه ثبت شدند، مهر خوردند و برچسب‌های گروه سنی روی آن‌ها چسبانده شد. کتابخانه که پس از مدت‌ها بسته بودن در وضعیتی نابسامان قرار داشت، دوباره مرتب شد، کتاب‌ها از نو و به ترتیب درست در قفسه‌ها چیده شدند، همه چیز شسته و تمیز شد و دوباره در جای خود قرار گرفت، کتاب‌های بی‌کیفیتی که وارد کتابخانه شده بودند، خارج شدند، سیستم برقی کتابخانه که مشکل داشت، تعمیر شد، نیازهای کتابخانه بررسی شدند و با حضور ریاست آموزش و پرورش منطقه‌ی الموت شرقی تامین کمبودهای کتابخانه در دستور کار قرار گرفت، کتابخانه دوباره ضدعفونی، نظافت و تزیین شد تا همه چیز برای جشن بازگشایی کتابخانه آماده شود.

سرانجام در روز ۱۲ بهمن کودکان و نوجوانان دوستدار کتاب، به کتابخانه آمدند و کتابخانه بار دیگر میزبان علاقه‌مندان به کتاب و ادبیات کودک شد. در مراسم بازگشایی این کتابخانه که با حضور شهردار، بخشدار، ریاست اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه، مسئولان برخی ارگان‌های دولتی و شماری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها برگزار شد، گروهی از کودکان نمایش کتاب «افسانه‌ی درخت خرما و بزی» را برای مهمانان برنامه اجرا کردند.

از آغاز بازگشایی کتابخانه یحیی مافی کودکان و نوجوان منطقه با عضویت در کتابخانه، در نشست‌های بلندخوانی، نمایش و... شرکت می‌کنند. آموزگاران منطقه‌ی معلم‌کلایه نیز به عضویت این کتابخانه درمی‌آیند و برای بلندخوانی در کلاس‌ها و مدرسه‌های زیر پوشش از کتابخانه کتاب امانت می‌گیرند. همچنین شماری از مادران و خانواده‌های منطقه نیز با گرفتن کیسه‌های کتاب ویژه، زیر پوشش برنامه‌ی «خواندن با خانواده» قرار می‌گیرند.


               آماده‌سازی، تعمیرات، نظافت و چیدمان دوباره کتابخانه






نویسنده :  گروه با من بخوان



شعر آسمان قلبم از محمدکاظم مزینانی

 شعر آسمان قلبم از محمدکاظم مزینانی


انگار قلبم

یک آسمان است

بابای خوبم

خورشید آن است

انگار قلبم

یک سبزه‌زار است

مادر برایش

مثل بهار است

انگار قلبم

یک دانه ماهی است

هم‌بازی او

جز خواهرم نیست

انگار قلبم یک سایه‌بان است

هر کس که خوب است

در زیر آن است

اطلاع رسانی

       Image result for تصاویر نشریات کودک و نوجوان        Image result for تصاویر نشریات کودک و نوجوان         Image result for تصاویر نشریات کودک و نوجوان                          
                    

    Image result for تصاویر نشریات کودک و نوجوان    Image result for تصاویر نشریات کودک و نوجوان                                           Image result for تصاویر نشریات کودک و نوجوان          Image result for تصاویر نشریات کودک و نوجوان

  
                                   
    گروه  نشریات کودک و نوجوان شورای کتاب کودک تقدیم می کند:

سی وپنجمین کارگاه آشنایی با نشریات کودک و نوجوان در تاریخ 99/11/27 ساعت 16 وبه صورت مجازی برگزار می گردد. 

دسترسی به کارگاه مختص کسانی است که لینک شرکت در کارگاه را داشته باشند.

با آرزوی برگزاری هر چه با شکوه تر کارگاه سی و پنجم

لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی از ثریا قزل ایاغ منتشر شد

 لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی از ثریا قزل ایاغ منتشر شد

بازنشر کتاب «لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی» از استاد ادبیات کودکان ثریا قزل ایاغ که با گذشت زمستان و رسیدن به بهار به سالگرد درگذشت‌اش می‌رسیم، شاید بهترین یادمان و یادآوری ارزش‌های کار او باشد. زیرا به راستی او را آن چنان که محمدهادی محمدی در آغاز کتاب‌اش این گونه خطاب می‌کند، باید مادر لالایی‌ها دانست: 

بانویی که عاشق لالایی‌های زمین بود

از لالایی‌های سبز جنگل

تا لالایی‌های آبی دریا

از لالایی‌های شب‌های مهتابی

تا لالایی‌های زرد آفتابی

بانویی که مادر لالایی‌ها بود 

و کودک برای‌اش وسعت بی‌پایان 

و تا بود نغمه خوان با آهنگ‌های لالایی 

این وسعت بی‌پایان  را پیش می‌راند

خرید کتاب لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی

کتاب «لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی»، آواهایی هستند آهنگین که میان نوزاد و مادر یا دایه پیوند می‌سازند. پیوندی از راه زبان و احساس. نوزاد با این لالایی‌ها و ترانه‌ها زیر و بم زبان مادری را می‌شناسد و با احساسی که در آن‌ها وجود دارد، آرامش بودن در کنار مادر یا دایه را حس می‌کند. همه کوشش نویسنده در این کتاب باز کردن راز ماندگاری لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی و نقش و کارکرد آن‌ها میان مادر و دایه از یک سو و کودک از سوی دیگر است.

در پایان کتاب البته مجموعه ارزشمندی از کتاب‌های مناسب گروه سنی نوزاد و در ارتباط با محتوای این کتاب آمده است که می‌تواند کار نویسنده این اثر را پربارتر کند. تصویر روی جلد این کتاب از خانم فرح اصولی هنرمند نقش برجسته است که با اجازه ایشان روی جلد آمده است. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان از لطف و مهر ایشان سپاسگزار است.