گزارش نشریات مهر ماه 94

سروش خردسالان شماره 43


داستان

-عنوان: نه که نمی شم

نویسنده: محمد رضا شمس

تصویرگر: حدیثه قربانی

«ل» یکی از حرفهای الفبا نمی دونست چی بشه. نمی خواست لونه لک لک، لاکِ لاک پشت، لیف حموم، یا گل لاله بشه. اما در آخر ناخواسته عصای موش کور شد. آخه وقتی«ل» را برعکس کنیم مثل عصا می شود.

داستان با زبانی ساده، استفاده از تکرار واژه ها، همراه با ریتم جذاب است و کودک خردسال به راحتی با آن ارتباط برقرار می کند. از سوی دیگر نویسنده به طور غیر مستقیم کودک را با واک های زبان فارسی آشنا می کند.

-عنوان: روباغم

نویسنده: نوشین شعبانی

تصویرگر: سارا نارستان

«روباشاد» اسم روباه کوچولویی است که شاد و شنگول است و به همین خاطر همه بچه های مدرسه او را می شناسند. اما وقتی سراغ لوبیایی که کاشته می رود و آن را پژمرده و خشک می بیند تبدیل به «روباغم» می شود یعنی این بار به جای حس شادی احساس غم می کند. ولی او می داند که با کاشتن یک لوبیای تازه می تواند دوباره «روباشاد» شود.

داستان روباشاد با زبانی ساده و نامگذاری شخصیت اصلی داستان متناسب با حالات روحی او، کودک را با احساسات مختلف آشنا می سازد. 

 شعر

عنوان: کرم لاغر

شاعر: طیبه رضوانی

تصویرگر: نرگس دلاوری

 شعر کرم لاغر آهنگین، ریتمیک، با استفاده از صدا آواها سرگرم کننده است. ایجاد سوال برای کودک موجب شناخت او از کرم ابریشم می شود. تصویر تکمیل کننده شعر است.

دانستنی

عنوان: بینی من!

نویسنده: سحر شهاب

مطلب علمی «بینی من» کودک را با انواع بو و کارکرد بینی آشنا می سازد. زبان روان و ساده، آموزش غیر مستقیم و تصاویر مستند از ویژگی های مثبت آن است.

قلک شماره 15


داستان

عنوان : کفش هایم را دوست دارم

نویسنده: اریک لیتوین

تصویرگر: جیمز دین

مترجم: پیام ابراهیم

پیت گربه هه با کفش های سفید جدید و دوست داشتنی اش در خیابان راه می رود و آواز می خواند.اما وقتی از کوه پر از توت فرنگی، کوه پر از تمشک آبی، گودال پر از گل رد می شود کفشهای سفیدش قرمز، آبی و قهوه ای می شود. او به جای گریه کردن به راه خود ادامه می دهد و همچنان آواز می خواند و می داند که در انتها همه چیز خوب خواهد شد.

داستان دارای رو ساخت و ژرف ساخت است. رو ساخت آن علاوه بر آموزش رنگ ها، کودک با شخصیت داستان هم ذات پنداری می کند و  از حساسیت او  نسبت به کثیف شدن لباس های نو اش می کاهد. در ژرف ساخت ، کودک با شخصیت داستان همراه شده، از مشکلات زندگی عبور می کند و شاد و امیدوار به سرانجام خوشی می رسد. پیت گربه هه دارای شخصیتی قوی و غیر متزلزل است  که موانع زندگی او را نا امید و ناراحت نمی کند. چنین شخصیتی می داند که مهم نیست چه اتفاقی می افتد باید به حرکت ادامه داد.

شعر

عنوان : اسب حسن چه جوره؟

سروده : زهرا موسوی

تصویرگر : سارا خرامان

این بار اسب حسن به بچه ها معرفی می شود. اسبی با قد بلند، عاشق نقل و قند، با دست و پای دراز، زرنگ و باهوش.... . حسن در دشت و سبزه زار اسب سواری می کند.

کودک شهری همراه با این شعر نه تنها با برخی ویژگی های اسب آشنا می شود بلکه می تواند همراه با حسن و اسبش فضای باز روستایی را در ذهنش تجربه کند. زبان آهنگین و قابل فهم مخاطب ارتباط او با شعر را راحتترکرده است. تصویر مکمل متن است و فضای شادی را به مخاطب القا می کند.

سرگرمی

 -عنوان: عصرانه خرگوشی سالاد گوسفندی

تصویرگر: ستاره معتضدی

این بخش مانند شماره های گذشته کاربردی و قابل اجراست و از بخش های خوب نشریه است.

-عنوان : با جایزه

داستان تصویرخوانی با ضبط صدا و ارسال آن برای مجله رابطه دوسویه را بین مخاطب و نشریه برقرار می کند. تصویرگر به دور از نگاه جنسیتی همکاری یک خانواده را به تصویر می کشد.

خوب است بدانیم:

منظور از نگاه جنسیتی یکسان نگری بین مونث و مذکر در ارائه متن یا تصویر است.

آشنایی با گیاهان

عنوان : قاشقی

تصویرگر : مهدیه صفایی نیا

گیاه شناس : علی خورشیدی

این بخش هم مانند شماره گذشته از بخش های مناسب نشریه است.

نبات کوچولو شماره 49


داستان

عنوان: خرچنگ کج کجی

نویسنده: محمدرضا شمس

تصویرگر: نیلوفر برومند

خرچنگ کج کج راه می رفت یعنی یا به راست یا به چپ. قورباغه چنگ می نواخت. خرچنگ هم می خواست بنوازد؛ ولی او نمی توانست برای گرفتن چنگ از قورباغه به سمت جلو برود، به همین خاطر غصه می خورد. قورباغه همراه چنگ به سمت چپ رفت تا خرچنگ بتواند چنگ بنوازد.

داستان رابطه دوستانه و مهربانانه دو دوست است. وقتی یکی قادر به انجام کاری نیست دیگری با مهربانی از توانمندی خود برای جبران ناتوانی دوستش استفاده می کند.

عنوان : هاپوپو و سطل آب

نویسنده و تصویرگر: نامعلوم

هاپو وقتی می بیند دوستش به طرف خانه درختی او می آید با شیطنت سطلی پر از آب را بالای در خانه اش می گذارد تا آب هنگام باز شدن در روی سر او بریزد. اما نه تنها سطل آب هاپو روی سر خودش می ریزد بلکه دوستش هم با همان نوع شیطنت سطل آبی را آماده کرده که بعد از خروج هاپو از در خانه روی سر او خالی می کند. بیچاره هاپو!

کودک با ماجرای شیطنت آمیز این داستان تصویری همراه می شود و از آن لذت می برد.

سرگرمی

-عنوان ها: موشک مسافر،  فضانوردی

رفتن به فضا و فضا نوردی خیال انگیز است.

کودک بر روی ماز، راه ستاره ای  را به سمت زمین دنبال می کند و تشخیص می دهد کدام موشک به زمین می رسد. طراحی این ماز جدید و موجب برانگیخته شدن حس  می شود.

خوب است بدانیم:

ماز، یا راه یابی از سرگرمی هایی است که مهارت های تمرکز ، دقت و هماهنگی دست و چشم افزایش می دهد.

سرگرمی «فضانوردی» توجه، دقت و تخیل کودک را افزایش می دهد.

-عنوان ها : کیک و بادکنک، پرچم و کادو

جشن تولد ما را به یاد کیک وبادکنک می اندازد . کودک نیز با کیک و بادکنک از تولد بیشتر لذت میبرد. حالا قرار است کودک کیک ها را به سلیقه خودش تزیین کند و هر شکلی را که دوست دارد بکشد. در صفحه ی بعدی طبق الگو پرچم ها را رنگ کند و در پایین صفحه هر هدیه ی کادو شده را به هدیه کادو نشده شبیه آن وصل کند.

در سرگرمی کیک و بادکنک کودک با تخیل و تصور خود به آرایش و تزیین کیک ها و بادکنک ها می پردازد.

کودک در بخش رنگ کردن پرچم با رنگ ها آشنا می شود و با دست ورزی های ساده الگو برداری و تکرار که پیش زمینه آموزش ریاضیات است آشنا می شود.

خوب است بدانیم :

"برای درک دانش ریاضی باید دیداری اندیشید ، ریاضیات چون دانش شکل ها ، اندازه ها و فضاها و... است از پایه، دانش دیداری است. دانش ریاضی پایه را باید از راه کنش ورزی به کودکان آموخت."  

منبع : آموزش خلاق ریاضی پایه، نویسنده  محمد هادی محمدی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.