گزارش کارگاه سی و یکم

در تاریخ 95/11/18 گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک در کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک کارگاه آشنایی با نشریات کودک و نوجوان را برگزار کردند.دراین کارگاه تاریخچه ای از نشریات ، وضعیت نشریات موجود و نحوه بررسی نشریه طبق معیارهای ارزیابی گروه ارائه گردید.



در بخشی از این کارگاه شرکت کنندگان به صورت عملی  با بررسی نشریات آشنا شدند. در پایان برگه های نظر سنجی به شرکت کنندگان داده شد.


گزارش بهترین های سه چرخه آذر ماه 95، نبات ، رشد نوآموز و سه چرخه دی ماه 95

گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک با هدف ارتقاء سطح کیفی نشریات کودک و نوجوان در نظر دارد بررسی سایر مجلات را در حوزه کاری خود قرار دهد و مطالب برتر آنها را بر اساس معیارهای ارزیابی گروه اعلام نماید.



در این گزارش با بخش های خوب نشریه ­های نبات شماره 63 رشد نوآموز شماره 4 و سه چرخه شماره 168 دی ماه و شماره 167 آذر ماه، از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.


نبات شماره 63



داستان

  • خاله و دودو و افندو

نویسنده: یگانه مرادی لاکه

تصویرگر: آمنه اربابون

خاله پیره با بزش، دودو، در دامنه یک کوه آتشفشان به نام افندو زندگی می کرد. یک شب ناگهان خاله متوجه سرو صدا و لرزش زمین شد. ابتدا فکر کرد برای افندو مشکلی پیش آمده؛ اما بعد فهمید که افندو شروع به آتشفشانی کرده است. خاله و دودو به موقع فرار می کنند.

داستان دارای زبان طنز و آهنگین همراه با بیت های شعری کوتاه تکرارشونده است.قافیه های درون متن و بازی با واژه ها به خصوص خلاقیت در نام گذاری شخصیت های داستان موجب جذابیت داستان(آن) شده است.

  • پوکی و آزمون املا

نویسنده: شان کووی

مترجم:علی محمد سادات

پوکی یکی از شاگردهای مدرسه به خاطر بازیگوشی تمرین لغت های مربوط به امتحان املا را تا شب آخر به تعویق می اندازد؛ برای همین در امتحان نمره خوبی نمی گیرد. معلم به او فرصت می دهد و هفته آینده مجددا از پوکی امتحان می­گیرد. دوست پوکی به او کمک می کند تا لغت ها را به موقع و خوب یاد بگیرد. پوکی در امتحان بعدی نمره خوبی می گیرد و برای تشکر از کمک دوستش به او یک طبل هدیه می دهد.

داستان تصویری "پوکی و آزمون املا" همراه با تصاویر شاد و گویا دنیای همه کودکانی را به تصویر می کشد که تکالیف مدرسه را به موقع انجام نمی دهند و بیشتر به تفریح و شیطنت می پردازند. کودکان با شخصیت های داستان هم­ذات پنداری می کنند و هم گام با داستان متوجه می شوند که اولویت بندی کارها تا چه اندازه برای موفقیت اهمیت دارد.

  • گل پیاز

نویسنده: محمدرضا شمس

تصویرگر: گلنار ثروتیان

پیرزن و سه دخترش، راز و نیاز و گل پیاز، در خانه ای زندگی می کردند که هفت در داشت. هر شب یکی از دخترها باید تمام درها را می بست تا دیو وارد نشود. یک شب "راز" یادش رفت آخرین در را ببندد. دیو وارد خانه می شود و "راز" را با خود می برد. در شب های بعد هم نوبت به نیاز و گل پیاز می رسد که دیو آنها را با خود می برد. اما گل پیاز زیرک و باهوش است. شیشه عمر دیو را پیدا می کند و آن را می شکند. با از بین رفتن دیو، دخترها به تمام ثروت او دست پیدا می کنند.

این داستان برگرفته از قصه نمکی است. در بسیاری از ادبیات کهن دیوهای سنگدل و نابکار توصیف می شوند که سرانجام مردان و زنان زیرک و شجاع بر آنها پیروز می شوند.

داستان هایی که در جهت حل مسئله از روشهای خلاقانه استفاده می کنند، خلاقیت کودکان را پرورش می دهند.  ادامه مطلب ...