گزارش بهترین های نبات ، رشد نوآموز ، سه چرخه بهمن ماه 95

گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک با هدف ارتقاء سطح کیفی نشریات کودک و نوجوان در نظر دارد بررسی سایر مجلات را در حوزه کاری خود قرار دهد و مطالب برتر آنها را بر اساس معیارهای ارزیابی گروه اعلام نماید.



در این گزارش با بخش های خوب نشریه ­های نبات شماره 64 رشد نوآموز شماره 5 و سه چرخه شماره 169 بهمن ماه از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.


نبات شماره 64



داستان


  • این و ولش، اون و ولش

نویسنده: یگانه مرادی لاکه

تصویرگر: آمنه اربابیون

سایه خان یک روز صبح با صدای بلند گریه بیدار می شود. صدای گریه یک بچه غول قنداقی است که پشت در حیاط گذاشته شده و ظاهرا گرسنه است. سایه خان از درخت پرتقال توی حیاطش پرتقال می کند و آب آن با ناودان به  بچه غول می­دهد. بچه غول سیر می­شود و می­خوابد. ننه غول که رفته بود دنبال غذا برای بچه اش برمی گردد و او را بغل کرده و به خانه می­برد.

نویسنده براساس هیچانه «دختری اینجا نشسته گریه می کنه» داستان را به تصویر کشیده است. زبان داستان دارای طنزی لطیف است و شعرهای تکرارشونده لابلای متن آن را جذاب و آهنگین کرده و مخاطب از خواندن چنین داستانی لذت می برد و سرگرم می شود. علاوه بر آن دوستی بین انسان  و غول از تم های ناآشنایی است که بر جذابیت داستان افزوده است.

خوب است بدانیم:

اشعار هیچانه ها از ادبیات شفاهی هستند که هم در ادبیات فارسی و هم در ادبیات اروپایی وجود دارند. این نوع شعرها معمولا معنای خاصی ندارند و کارکردشان بیشتر برپایه موسیقی و وزن است. گرچه در پاره ای از آنها معنا هم کارکرد خود را دارد.  (نقل قول از رضی هیرمندی)

  • سه جهان­گرد

نویسنده: محمدرضا شمس

تصویرگر: گلنار ثروتیان

الاغ و خروس و بز تصمیم می گیرند به جهان­گردی بروند؛ اما در جهان­گردی آنها شیطنت می کنند. وقتی به قلعه ای که متعلق به چند غول است می رسند با دوز و کلک و نقشه، کاری می کنند که آنها از ترس زهره شان بترکد و بمیرند.

در این داستان غول ها با تمام بد هیبتی و هیکل بزرگی که دارند ساده لوح و زودباورند و قدرت تفکر ندارند؛ به همین دلیل جانوران عادی با کمی فکر و زیرکی بر آنها چیره می شوند و به راحتی آنها را فریب می دهند. نویسنده با آفرینش شخصیت های عادی و ایجاد فضاسازی های ساده پیام مهمی را به مخاطب خود می دهد که همان غلبه تفکر و زیرکی بر بزرگی هیکل و زور بازوست.  ادامه مطلب ...