نام گذاری خیابانی در تهران به نام توران میرهادی


        

✅ با موافقت اعضای شورای شهر تهران خیابانی در پایتخت به پاس بزرگداشت خدمات مادر ادبیات کودک و نوجوان ایران، بانو «توران میرهادی» نامگذاری  شد.

در این جلسه ، تغییر نام خیابان عنصری واقع در خیابان ابوریحان بنام استاد توران میر هادی از بزرگان ادبیات کودکان به تصویب اعضا شورا رسید. سیده توران میرهادی (خُمارلو) (تولد ۲۶ خرداد ۱۳۰۶ – درگذشت ۱۸ آبان ۱۳۹۵) استاد ادبیات کودک، نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش و پایه‌گذار مجتمع آموزشی تجربی فرهاد، از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و بنیانگذار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بود. میرهادی بیش از شصت سال در گستره آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان کوشید و در این راه یکی از چهره‌های تأثیرگذار سده کنونی ایران بوده‌است. میرهادی را «مادر ادبیات کودک و نوجوان در ایران» خوانده‌اند.

 لینک مطلب کامل در همشهری آنلاین

 کانال انجمن نویسندگان کودک و نوجوان   nevisak@


ماهنامه «قلک» هفت ساله شد


 ✅ هشتاد و‌ چهارمین شماره ماهنامه «قلک» ویژه تیرماه همراه با داستان‌ها و شعر‌های آموزشی و سرگرم‌‌کننده در حوزه آموزش سبک 


زندگی اجتماعی و اقتصادی برای گروه سنی ٣ تا ٧ سال منتشر شد.


✅ به گزارش روابط‌عمومی ماهنامه قلک این نشریه که این ماه، هفتمین سال انتشار و فعالیت خود را آغاز می‌کند، اولین نشریه‌ای است که به صورت تخصصی توجه خود را به آموزش سبک زندگی و مفاهیم اقتصادی برای گروه سنی ٣ تا ٧ سال معطوف کرده و برای رسیدن به این مهم، گروهی از نویسندگان، تصویرگران و متخصصان روانشناسی کودک و اقتصاددانان کودک فعالیت ‌می‌کنند.

✅ در این شماره از ماهنامه «قلک» با دو خرگوش معروف قلک «بیجو و جیبو» به کمک «موشغول جون» می‌رویم و با مردم هند و فرهنگ مردمان آن سرزمین آشنا می‌شویم. همچنین بچه‌ها با «چَمور» و پدرش با کارکرد بانک، پس‌انداز و خریدکردن آشنا می‌شوند.

✅ با توجه به سالروز تولد آنتوان دوسنت اگزوپری نویسنده و خلبان فرانسوی در ٢٩ ژوئن مصادف با ٨ تیرماه طرح جلد این شماره از ماهنامه به این موضوع اختصاص پیدا کرده و تصویری از کتاب شازده کوچولو از معروف‌ترین کتاب‌های این نویسنده توسط المیرا اسکندری طراحی شده است.

✅ در قلک هشتاد و چهارم می‌خوانیم: شعر «خسته نباشی خدا» سروده زهرا موسوی و تصویرگری مهدیه ربانی، داستان «زرد، قرمز، نارنجی» نوشته لیلا اسکندری و تصویرگری و ایده‌پردازی پریا کوریان، داستان «به دو خرگوش همه‌کاره نیازمندیم» نوشته نسترن فتحی و تصویرگری میثم موسوی، «بفرمایید یک بشقاب غذای آتشین» نوشته جویا میرزاده، اخبار قل، قلّکی نوشته زهرا جلائی‌فر و تصویرگری میثم موسوی و شعر «پول رو کجا بذارم» سروده زهرا موسوی و تصویرگری نازنین ارزه‌گر.

✅ در هر شماره قلک باز‌ی‌هایی برای بالابردن خلاقیت، دقت و سرگرم‌کردن بچه‌ها نیز وجود دارد. در این شماره و در بخش «بازی شغل‌ها» بچه‌ها باید به آقای تعمیرکار کمک کنند تا وسایلش را پیدا کند، در بازی «راه آبی» فی‌فی دلفینه را راهنمایی کنند تا سفالگری بیاموزد و در بخش «بگو و بخور» یک بستنی میوه‌ای درست می‌کنند.

✅ شماره تیرماه نشریه «قلک» با مدیرمسئولی بهنام تقی‌پور و سردبیری معصومه یزدانی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. علاقه‌مندان می‌توانند جهت سفارش و دریافت اشتراک سالانه یا شش‌ماهه «قلک» با دفتر ماهنامه به شماره ٠٢١٨٨٣۵۶۴٣۶ تماس بگیرند. علاوه‌ بر آن امکان دریافت نسخه الکترونیک تمام شماره‌های این نشریه نیز بر روی پلتفرم‌ کتابخوان «طاقچه» وجود دارد.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

نام گذاری کوچه‌هایی به نام نویسندگان کودک و نوجوان


                                 

         با تصویب اعضای شورای شهر تهران انجام شد:


✅ اعضای شورای شهر تهران با نامگذاری سه کوچه به نام‌های صمد بهرنگی، مهدی آذر یزدی، هوشنگ مردای کرمانی و جبار باغچه‌بان موافقت کردند.

✅ در جریان سیصد و سومین جلسه شورای شهر تهران بررسی صورت‌جلسه کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران در دستور کار قرار گرفت.

✅ بر این اساس تغییر نام میدان ارتش در منطقه ۱۴ به شهیدان پدافند ارتش، میدان قائم منطقه یک به میدان جنگلبان، کوچه‌هایی به نام صمد بهرنگی، مهدی آذریزدی، هوشنگ مرادی کرمانی، جبار باغچه‌بان در حوالی خیابان حجاب، خیابان ارمغان غربی در منطقه ۳ به نام نجف دریابندری، خیابان ارمغان شرقی حدفاصل نلسون ماندلا به مدرس به نام فهمیه راستکار، خیابان گل‌ها در منطقه ۲ به نام سردار احمد تنگستانی و بلوار بی‌نام در شهرک اکباتان به نام مهندس رحمان گلزار، با موافقت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

 
 خبرگزاری ایلنا:   https://www.ilna.news 
 


فهرست کتابک به مناسبت زادروز ثمین باغچه‌بان، ۱۹ تیر

فهرست کتابک به مناسبت زادروز ثمین باغچه‌بان، 19 تیر


«ثمین باغچه بان» در ۱۳۰۴ خورشیدی در تبریز زاده شد. پدرش جبار باغچه بان در خانه خود کودکستانی به نام  باغچه اطفال بنیاد کرده بود که در آن از بام تا شام سرود خوانده می‌شد. ثمین در همین باغچه و در میانه شعر و سرود چشم به جهان گشود و در کنار کودکان دیگر از روش‌های پرورشی پدر بهره می‌برد. ثمین باغچه بان قطعات برانگیزاننده‌ای نیز برای کودکان ساخته که تعدادی از آن‌ها را موسسه ماهور زیر عنوان رنگین کمون به بازار فرستاده است. 

کتابک برای زادروز ثمین باغچه‌‌بان کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:

شعر روز برف‌بازی/ برای ۳ تا ۷ سال/ (شعر روز برف‌بازی)

آلبوم موسیقی رنگین‌کمون/ برای ۳ تا ۷ سال/ (معرفی آلبوم موسیقی رنگین‌کمون/ خرید آلبوم موسیقی رنگین‌کمون)

لینک کوتاه :https://ketabak.org/5t8mx   

جشن تیرگان

                                                                               

تیر برو، باد بیا

غم برو، شادی بیا

محنت برو، روزی بیا                   

خوشه‌ی مرواری بیا
سیزدهم تیرماه مصادف است با جشن تابستانی ایرانیان باستان. جشنی که همچون سایر جشن‌های ایرانی امید می‌رویاند و دل‌ها را زنده می‌کند. خشکسالی و گرمای شدید همیشه تهدیدی برای زندگی کشاورزانی بوده است که چشم بر آسمان و باران داشته‌اند. مراسم آب‌پاشان و فال کوزه فرصتی است برای شادی و طلب باران که زندگی بر راز و نیاز استوار است.
هم‌چنین آمده است که در چنین روزی آرش کمانگیر بر فراز دماوند جان خود در کمان نهاد. بزرگداشت چنین روزی نمادی است برای جان‌فشانی برای وطن و هزاران سال است که این اسطوره همچنان زنده است.
ابوریحان بیرونی نیز از این روز به عنوان روز بزرگداشت نویسندگان نام می‌برد.
تصویر جلد چهار کتاب با  موضوع آرش که برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است در اینجا گذاشته است.

#بامداد_کتابخانه‌ها