انتشار شماره جدید هفته‌نامه‌ی دوچرخه




 شماره‌ی ۱۰۳۹، پنج‌شنبه ۲۷ خردادماه ۱۴۰۰، ضمیمه‌ی روزنامه‌ی شماره‌ی ۸۲۴۶ همشهری

زادروز « توران خانم » مادر همه کودکان ایر ان مبارک


از کتاب
"مادر و پنجاه سال زندگی در ایران"
       «توران_میرهادی«


                     

 

 "در تابستان کلاس یازدهم، زمان جنگ جهانی دوم، به کلاس انگلیسی می رفتم. این کلاس را شورای فرهنگی بریتانیا در محلی که در تجریش واقع شده بود برگزار می کرد. یک روز از کلاس، به خانه آمدم و به مادرم گفتم که من معلم انگلیسی ام را خیلی دوست دارم. فکر می کنم عاشق او شده ام. مادرم گفت : "بسیار خوب، مساله ای نیست، حالا چطور می خواهی عشقت را به معلمت ابراز کنی؟ تو شاگرد او هستی و او احتمالا به همه شاگردانش توجه دارد. تو چگونه می خواهی توجه خاصت را به او نشان بدهی؟" گفتم: "نمی دانم!"

دو هفته بعد این معلم تکلیفی به ما داد. هر کدام از ما شاگردان می بایست روی یکی از نمایشنامه های شکسپیر تحلیلی می نوشتیم. به مادرم داستان را گفتم. او گفت: "حالا من و تو، با هم آنچنان کاری می کنیم که معلمت به تو توجه خاص بکند!" فکر نمی کنم هیچ مادری، حتی امروز، چنین کاری بکند! من با معلم انگلیسی قبلی ام روی ادبیات انگلیسی کار کرده بودم. شکسپیر را هم تا حدی می شناختم. نمایشنامه ای را انتخاب کردم و با مادر درباره آن بحث و گفتگوی فراوان کردیم. حاصل این بحث و گفتگو مقاله ای شد که به معلم انگلیسی تحویل دادم. جلسه بعد که معلم به کلاس آمد نگاه خیلی خاصی به من کرد. شاید تردید داشت که مقاله را خودم نوشته باشم. آن زمان من شانزده سال داشتم و از یک دختر شانزده ساله بعید بود که مقاله ای آنچنان ریشه دار بنویسد. معلم از من پرسید که "شما از کجا با شکسپیر آشنا شدید؟" گفتم که "قبلا معلم انگلیسی داشته ام. یک دوره ادبیات انگلیسی با او کار کرده ام. هنوز هم در طول سال تحصیلی با این معلم کار می کنم. این زیربنا به اضافه کمک مادرم که تسلط به زیبان و ادبیات انگلیسی دارد حاصلش به صورت مقاله ای درآمد که برای شما نوشتم." معلمم خیلی خوشش آمد و مرا تشویق و تایید کرد و من معالجه شدم! یعنی متوجه شدم که از این معلم خیلی خوشم می آید ولی عاشقش نیستم! متوجه شدم که حالت من در حد خوش آمدن است. عشق باید چیز دیگری باشد         
khanehketabdar@

کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک تحت وب قرار گرفت


با تلاش همکاران شرکت پارس آذرخش، مجموعه منابع کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک از اسفند ۱۳۹۹ تحت وب قرار گرفت. بدین ترتیب، این مجموعه که شامل ۴۰۰۰۰ منبع فارسی، لاتین، پایان‌نامه، مقاله، مجله و … است، به صورت آن لاین قابل جستجو خواهد بود.

کسانی که عضو شورای کتاب کودک هستند، می‌توانند با وارد کردن کد ملی خود به عنوان «کلمه کاربری» و شماره موبایل خود به عنوان «رمز عبور» وارد میزکاربری خود شده و درخواست امانت، رزرو و کتابخانه شخصی و … را داشته باشند. کتاب‌های درخواستی و رزرو شده پس از ثبت سفارش، به صورت حضوری در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

افراد غیر عضو شورای کتاب کودک، که تمایل به استفاده از کتابخانه این نهاد را دارند می‌توانند فرم ثبت نام را پر کرده و درخواست عضویت خود را برای کتابدار ارسال نمایند و در بخش پرسش از کتابدار نیز می‌توانند پرسش‌های خود را مطرح نمایند.

آدرس سایت کتابخانه تحقیقاتی: Lib.cbc.ir