گزارش نشریات شهریور ماه 94

سروش خردسالان شماره 42


دراین شماره بر اساس معیارهای ارزیابی گروه بررسی نشریات کودک و نوجوان مطلب برتری دیده نشد.

قلک شماره 14


شعر

عنوان : مرغ حسن چه جوره؟

شاعر:  زهرا موسوی

 تصویرگر : سارا خرامان

قدی خانم، مرغ حسن، رنگش خاکستری، کفش هایش طلایی، صدایش قدقدقدا، غذایش.......... است. او به تازگی با خروس حنا عروسی کرده و حالا تخم می گذارد. حسن تخم مرغ ها را به بازار می برد و می فروشد.

شعر ریتمیک مرغ حسن چه جوره؟ از متل" اتل متل" وام گرفته و در فضایی شاد با واژه های ساده و قابل درک برای خردسال او را با ویژگی های مرغ، نوع زندگی و سود آوری آن برای روستاییان آشنا می سازد. تصویر، هماهنگ با شعر ، فضای شادی را برای کودک فراهم کرده است. 

خوب است بدانیم:

متل ها از گونه های رایج ادبیات کودکان به شکل آهنگین، همراه با بازی و مناسب برای گروه سنی خردسال است. متل ها از وجود ادبیات شفاهی در دوران کهن خبر می دهند. در ساخت آن ادبیات و بازی با هم در آمیخته و روایتی دلنشین به وجود می آورند. متل، کودکان خردسال را سرگرم می کند، به آنها نظم فکری می آموزد و آنها را با تجربه های تازه آشنا می کند.(فرهنگنامه کودکان ونوجوانان، ج 2، ص 165)

سرگرمی

عنوان : جورچین

تصویرگر : یاسمین ثروتیان

طراح : سارا تبریزی

جورچین به شکل بازی کارتی است که با  جدا کردن قابها کودکان می توانند بازی دو نفره انجام دهند. کودک در حین انجام بازی مصرف بهینه آب را آموزش می بیند. تصاویر، واضح اند و در آن ها از رنگ های شاد استفاده شده است.

خوب است بدانیم:

در بازیهای گروهی کودکان علاوه بر رعایت نوبت، قانون مند شدن را نیز می آموزند. منظور از قانون مند شدن رعایت قوانین هر بازی است.

-عنوان : بارَش کو؟ راهش کو؟

تصویرگر : سام سلماسی

سرگرمی مازی است که به صورت سه بعدی طراحی شده و طراحی آن متفاوت از سایر مازهاست. بازی بدون اشکال و قابل اجراست و موجب افزایش دقت و تمرکز در کودک می شود.

-عنوان: عصرانه شیری ماست ماهی

تصویرگر: ستاره معتضدی

این بخش مانند شماره های قبل با استفاده از خوراکی ها اشکال مختلفی را درست می کند که کودک را تشویق به خوردن خوراکی های مفید می نماید. علاوه بر آن قدرت تخیل کودک را افزایش می دهد و او را با خوراکی های مختلف آشنا می کند.

آشنایی با گیاهان

 عنوان : تیغ تیغی

تصویرگر : مهدیه صفایی نیا

گیاه شناس : علی خورشیدی

مجله در این بخش مخاطب را با گیاه کاکتوس و خصوصیات آن با زبانی ساده آشنا می سازد.  استفاده از عنوان تیغ تیغی نام کاکتوس را برای کودک قابل فهم کرده است. تصاویر کارتونی با صفحه آرایی مناسب به شادی این بخش افزوده و استفاده از تصاویر مستند گیاهان از نکات مثبت آن است. در انتها از مخاطب خواسته شده ا ز گیاه پرورش داده اش عکس بگیرد و آن را به مجله ارسال کند.

نبات کوچولو شماره 48


داستان

عنوان: یک شب پرکار

نویسنده : نامعلوم

خرس کوچولو فقط خواب دیده بود که جای مناسبی برای جیش کردن پیدا کرده اما در واقع توی رختخوابش بود. مامان و بابا خرسه به او کمک می کنند تا دوباره تمیز و مرتب به یک رختخواب تمیز و خشک برگردد.

داستان با زبان و تصاویری ساده مشکل شب ادراری کودکان را روایت می کند. کودک می تواند با آن هم ذات پنداری کند و نگران این مسئله نباشد.

خوب است بدانیم:

شب ادراری در کودکان یک اختلال رفتاری است که می تواند براثر ترس، اضطراب، از دست دادن مهر و محبت والدین، تولد کودک دیگر و غیره رخ دهد. والدین باید سعی کنند با آرامش و صبر با کودک برخورد کنند، از توبیخ و تنبیه کودک خودداری نمایند و متوجه باشند که عدم کنترل ادرار شرارت و عمل زشتی نیست بلکه نوعی بیماری است. چنانچه والدین در فهم کودک و نیازهای او بکوشند و با وی رابطه عاطفی صحیح برقرار کنند در بیشتر مواقع بیماری به سهولت درمان می شود.

شعر

عنوان: ماه زیبا

شاعر: مریم هاشم پور

لالایی آهنگین و خیال انگیز ماه زیبا کودک را به دنیای خیال می برد و او را به یک خواب آرام دعوت می کند.

سرگرمی

-عنوان : بالا ، بالا ،بالاتر

پرواز در آسمان لذت بخش است. بالون ها منتظرند رنگ شوند و با اتصال نقطه چین ها خواهیم دید هواپیما ها  درچه مسیر های جالبی پرواز کرده اند.

در کنار آن با شکل های هندسی ساده کودک می تواند هلیکوپتر نیز بکشد و در اسمان به پرواز در آورد.

سرگرمی فوق باعث آشنایی کودک با رنگ ها می شود و مهارت های هماهنگی چشم و دست و دست ورزی را تقویت می کند. همچنین الگوسازی و آموزش پایه ریاضی را در بر دارد. خلوت بودن تصویر و وجود سفید خوانی مناسب کودک را به انجام سرگرمی ترغیب می­کند.

-عنوان : زیبا ترم کن

این بار کودک به اعماق دریا سفر می کند. در فضایی آبی رنگ،  تصاویر انواع جانوران دریا یی را می­کشد ومی تواند آسمان بالای دریا را نیز کامل کند.

کودک تخیل می­کند ، شکل می کشد و با انواع جانوران دریایی آشنا می شود. عنوان (زیباترم کن)  به جذابیت سرگرمی افزوده است.

-عنوان : جنگلی ها

کودک با پرنده توکا در جنگل های استوایی آشنا شده و به دنبال شباهت های آنهاست. این سرگرمی به افزایش  دقت و تمرکز کودک می انجامد.

سپس در پایین صفحه در لا به لای گل ها و برگ ها قرار است قورباغه ها را بشماریم و با این کار در کنار دقت و تمرکز شمارش کردن را نیز کودک تمرین می کند.

حالا نوبت میمون های شیطون است. دیدن قیافه های بامزه و تشخیص حالت های مختلف چهره و شریک شدن در خلق قیافه ای با حسی متفاوت به کودک کمک می کند راحت تر بیان احساس کند.

انتخاب حیوانی به نام "تنبل" برای توجه به اختلاف ها از هوشمندی طراح سرگرمی است. در توضیح سرگرمی نوشته شده ، او تمام روز از جایش تکان نخورده ولی در اطرافش خیلی چیز ها تغییر کرده است و حالا کودک باید این تغییرات را کشف کند.

به طورکلی آشنایی با حیوانات، افزایش دقت،  تمرکز  و مهارت های دیداری  و شناختی از اهداف سرگرمی جنگلی ها است. 

 

 

سرگرمی جنگلی ها، توجه به شباهت ها و تفاوت ها و آشنایی با توکا، میمون و تنبل سه انگشتی حیوانات جنگل های استوایی و شمارش است. در جایی دیگر کشیدن قیافه میمون با حسی که کودک می خواهد.

دیدن قیافه های بامزه و تشخیص حالت های مختلف چهره و شریک شدن در خلق قیافه ای با حسی متفاوت به کودک، کمک می کند احساس خود را راحت تر بیان کند.

انتخاب حیوانی به نام "تنبل " برای توجه به اختلاف ها از هوشمندی طراح سرگرمی است.

آشنایی با حیوانات، افزایش دقت، تمرکز و مهارت های دیداری و شناختی از اهداف این سرگرمی است.  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.