گزارش برترین های قلک ، رشد کودک و سروش خردسالان اسفند ماه

در این گزارش با بخش های خوب نشریه های نشریه قلک شماره 20 و رشد کودک شماره 6 از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.


نشریه قلک شماره 20


داستان 

(تصویر خوانی)

  •  اشتباه

طراح :  علی اکبر زین العابدین

تصویرگر: مهدیه صفایی نیا

داستان تصویری با عنوان «اشتباه» در 4 قاب طراحی شده که شاخه های درختی را به تصویر کشیده است. پرندگان بر روی آن لانه می سازند. آنها بعد متوجه می شوند شاخ گوزن بوده نه شاخه ی درخت.

تصاویر روشن، قابل فهم و ساده مخاطب را به دنبال خود می کشاند. طنزی لطیف در داستان نهفته است. مجله با استفاده از نرم افزار ar  و ضبط صدای مخاطبین و ارسال آن به قلک، به بخش ارتباطی قوت بخشیده است.

  • مامان نخودچی و زولبیای پشمالو

نویسنده: سید نوید سید علی اکبر

تصویرگر: سارا طبیب زاده

مامان نخودچی مشغول پختن کیکی شبیه به درخت کاج است. ناگهان بچه سنجابی به نام زولبیا به شیشه می کوبد. او می خواهد توی تنه این درخت لانه درست کند. مامان نخودچی توضیح می دهد این یک کیک است و به زولبیا آموزش  شیرینی پزی می دهد.

داستان با ساختاری منسجم،  بهره گیری از خلاقیت و زبانی کودکانه مخاطب را با شغل شیرینی پزی آشنا می کند. استفاده از شخصیت های ترکیبی انسانی و جانوری، انتخاب نام زولبیا برای سنجاب کوچولو و تکرار واژه ها و عبارات، داستان را برای مخاطب خردسال جذاب می کند. تصاویر هماهنگ با متن  است.  


شعر

  •  شد نون داغ

سروده : زهرا موسوی

تصویرگر : کیانا میرزایی

شعر "شد نون داغ" از فرآیند تبدیل گندم به نان می گوید. شعر آهنگین دارای تکرار، با آموزش غیر مستقیم و مناسب مخاطب است. گرچه شعر بلند است ولی به دلیل تکرار واژه های آهنگین، خسته کننده نیست. تصویرهای هماهنگ با متن و استفاده از رنگ­های شاد و گرم به جذابیت شعر می افزاید.


سرگرمی


  • از خودت صدا در بیاور

تصویرگر: گلنار ثروتیان

سرکلیشه: بیا بازی

کودکان با استفاده از تاس و مهره خانه به خانه پیش می روند. در هر خانه صدای جانور مورد نظر را تقلید می کنند.

مخاطب درحین بازی  با صدای جانوران مختلف و شمارش اعداد آشنا می شود. بازی به دقت کودک می افزاید. کسب موفقیت، به بازی هیجان می دهد و کودک را به ادامه بازی تشویق می کند. بازی ساده، قابل اجرا و همراه با آموزش غیر مستقیم است.  ادامه مطلب ...

مراسم سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک با رونمایی از جلد شانزدهم «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان»

مراسم سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک با رونمایی از جلد شانزدهم «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» 17 اسفندماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

 در این مراسم نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک درباره «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» گفت: درباره اهمیت فرهنگنامه صحبت کردن کار بسیار سختی است. این اثر اثری شگفت‌انگیز است. سعادتمندیم که ایران تورانی (توران میرهادی) را در دل خود دارد که از سالیان خیلی خیلی دور در فکر انتشار چنین مجموعه گرانقدری بوده است.  ادامه مطلب ...

گزارش کارگاه سی ام (کارگاه آشنایی با نشریات کودک و نوجوان)

در تاریخ 12/11/94 گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک، کارگاه آشنایی با نشریات کودک نوجوان را در کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک برگزار کرد.



ابتدا گروه با نمایشی،شرکت کنندگان در کارگاه را به طور غیر مستقیم با هیئت تحریریه ، روند تولید یک نشریه و فرق کتاب با نشریه آشنا کرد. سپس هماهنگ کننده گروه به معرفی اعضای گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک، فعالیت های مختلف آن و نحوه بررسی ها بر طبق معیارهای ادبیاتی و مطبوعاتی پرداخت.


 

تعریف نشریات کودک نوجوان به همراه تاریخچه آن و وضعیت نشریات موجود در سال 93 به اطلاع رسید. افزون بر آن نحوه بررسی یک نشریه به لحاظ فرم، محتوا و نیاز سنجی ارائه شد. در پایان، نشریات مختلف کودک و نوجوان در اختیار اعضای کارگاه قرار گرفت تا به طورعملی با بررسی نشریات آشنا شوند.


برگه های نظر سنجی، به اعضای کارگاه داده شد که با جمع بندی نظرات، اکثر اعضا از شیوه ارائه کارگاه و کار عملی آن رضایت داشتند.