گزارش کارگاه نشریات شورای کتاب کودک

پانزدهم بهمن، گروه نشریات شورای کتاب کودک، مسئول ارائه آن جلسه کارگاه سالانه شورای کتاب کودک بودند. این کارگاه در کتابخانه شورا برگزار شد و اعضای این گروه با نمایش کوتاهی کار خود را شروع کردند. در آن نمایش کوتاه، روند انتشار یک شعر را در یک نشریه توضیح دادند و در ادامه سرودی را با حضار خواندند، سرودی که یادآور نشاط دوران کودکی بود و جلسه پر لبخندی را در پی داشت.

پس از آن،  تعریف نشریه و تفاوت آن با کتاب را شرح دادند. و اشار‌ه‌ای کردند به اهمیت لزوم نشریه برای کودکان، چرا که نشریه‌، سبب ترویج فرهنگ و اشاعه عادات پسندیده در کودکان و نوجوانان می‌شود و از دریچه مجله خوانی، بسیاری از کودکان راهی یافتند برای ورود به دنیای کتابخوانی. چون در مجله است که با تنوع موضوعی بالا، از سرگرمی و داستان تا گزارش و گفتگو، توجه کودک در نهایت به بخشی جلب خواهد شد  و  همین امر راهگشای والدین و مربی خواهد بود تا دریابند علاقه کودک به کدام سمت و سو است.

در ادامه، تاکید کردند که  هر چه بیشتر  دست اندرکاران این حوزه به ماهیت و تعریف نشریه و مطبوعات نزدیک تر باشند، کارکرد بهتری دارند. بعد از تاریخچه مختصر و مفیدی از چاپ نشریه در کودکان برای حضار مشتاق گفتند. اینکه نخستین نشریه در ایران که به کودکان نیز پرداخته کاغذ اخبار بوده که در زمان محمد شاه قاجار به چاپ می‌رسیده است. و اینکه چه نشریاتی تا به امروز به چاپ رسیده‌اند.

صحبتی درباره ویژگی های ظاهری یک نشریه شد. از اهمیت جلد مجلات گفته شده تا لوگو(نامواره) و سر کلیشه‌های یک نشریه و لزوم یک دستی و ایجاد جذابیت‌های بصری به منظور جذب هر چه بیشتر کودک به مطالعه. و حتی اهمیت تبلیغ‌های که در یک مجله‌ی کودک و نوجوان به نمایش گذاشته می‌شود. اینکه موضوع و محتوای تبلیغات نیز باید در خور دوران کودکی باشد و آسیب زننده و بی محتوا نباشد.

و در انتهای بخش اول جلسه، نمونه‌های مناسبی از داستان، شعر، گزارش و گفتگو در نشریه به حضار نشان داده شد و ویژگی‌هایی کلی در این موارد برشمرده شد.

در بخش دوم نیز افراد شرک‌کننده به هشت گروه تقسیم شدند و دو مجله در اختیار هر گروه بود. در این مجله‌ها بخش‌هایی مشخص شده بود، به عنوان مثال، دو نمونه گزارش. افراد گروه باید آن‌ها را بررسی و توضیح می‌دادند که کدام یک بهتر بوده و دلایلی را نیز می‌آوردند. در این بخش نیز همکاری خوب شرکت‌کنندگان را در پی داشت. در نهایت پرسش و پاسخی کوتاه خاتمه بخش این جلسه از سی و سومین کارگاه شورای کتاب کودک بود.

ثریا قزل‌ ایاغ نازنین دیگر کنار ما نیست

ثریا قزل‌ایاغ نازنین دیگر نیست
تا بگوید، تا بگوید یک جهان عشق به کتاب دارد 

در کتاب زاده شده است و با کتاب زنده است
و همیشه کودک کتاب است و کتاب کودک است


ثریا قزل ایاغ دیگر نیست

او که پیامبری برای کتاب کودک بود 
و آن را چون همه پیامبران کتاب کودک، ترویج می کرد
با آگاهی و دانش. 
این تنها یکی از سیماهای وجود او بود
او بانویی آزاده بود که در همه عمر در حسرت جهانی آزاد و آباد زیست
و تلخ ترین روزهای زندگی اش بی گمان
پاییز و زمستان سال ۹۸ بود
ثریا قزل ایاغ نازنین دیگر نیست که 
با آن آوای گرم 
روز جهانی کتاب کودک را به همه ما شادباش بگوید
یادت سبز در برگ برگ کتاب های کودک و کودکانی که برای بهزیستن شان از جان مایه گذاشتی

مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

بانو ثریا قزل‌ایاغ امروز ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ جهان را بدرود گفت.

منبع: https://ketabak.org/ri6u9

پیام نوروزی

لحظه‌ای درنگ و پرواز خیال

آخرین روزهای زمستان است. در باغی از کنار درخت گردویی کهنسال می‌گذرید؛ درخت که آبستن شگفتی‌هاست، هنوز لخت است. چند قدم جلوتر به درختی جوان با شاخه‌های نازک قد برافراشته نزدیک می‌شوید، وای خدایا! درخت بید مشک است. بی‌اختیار بر گل‌های نرم زرد و خاکستری بوسه می‌زنید و حس خود را معنی می‌کنید: عشق به زندگی؛ عشقی که هر بهار آن را با جلوه‌ای دیگر تجربه می‌کنید. عشقی که همواره نیازمند مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی، تفکر و تعقل است و امروز بیش از هر زمان، همدلی و صلح‌طلبی و آگاهی می‌طلبد.

به ۵۷ سال راه پیموده‌شدۀ شورا فکر می‌کنید و به بهاری دیگر خوش‌آمد می‌گویید تا زیر سایۀ درخت پربار ادبیات کودک و نوجوان، سربلند و کوشا راه را ادامه دهید.

سال نو مبارک

منبع: http://cbc.ir/