مفهوم ارتباط و ارتباطات از نگاه گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک


امروزه دردنیای اطلاعات، ارتباط یکی از نیازهای مبرم انسانی است. این ارتباط از خانواده شروع شده، به حلقه دوستان می رسد و بعد با کمک رسانه های جمعی، کل جامعه و سراسر جهان را در بر می گیرد.

در واقع ارتباط فرایندی است که به واسطه آن ارتباط­ گر یا فرستنده از طریق یک رسانه یا مجرا پیامی را با تاثیراتی معین به گیرنده می رساند. 








اولین بار رومی­ها کلمه ارتباط یعنی communicare را به کار بردند. ریشه این لغت از کلمه لاتین communis  است که می توان آن را «تفاهم و هم­فکری» نیز ترجمه کرد.

هر یک از متخصصان و اندیشمندان این حوزه تعریف و استنباطی از ارتباط و ارتباطات دارند. یکی از آن تعاریف مربوط به "انجمن بین المللی تحقیقات ارتباط جمعی" است. این انجمن معتقد است وقتی درباره ارتباط بحث می شود، منظور روزنامه­ ها، نشریه­ ها، مجله ­ها، رادیو و تلویزیون ­ها، ارتباطات دور، تلگراف و پست است که امروزه می توان فضای مجازی را به آن اضافه کرد.

یکی از حوزه های تخصصی ارتباطات، «ارتباط جمعی» یا mass media  است. این واژه از ریشه لاتین media  به معنی «وسایل» و mass به معنی «توده» تشکیل شده است که از نظر لغوی به معنای ابزارهایی است که از طریق آن­ها می توان با افراد به طور جداگانه یا با گروه های خاص در حد وسیع و به طور یکسان دسترسی پیدا کرد. امروزه این وسایل عبارتند از: روزنامه­ ها، رادیو، تلویزیون، سینما، اعلان ­ها، فضای مجازی و ...   بدیهی است در میان ابزارهای پخش پیام مانند روزنامه، رادیو و تلویزیون وجه اشتراک هایی وجود دارد که همان پخش پیام ها به صورت متناوب است. پیام ها می توانند بازرگانی، بهداشتی، فرهنگی، پزشکی و ... باشند.

در مجموع می توان گفت همه متفکران و نظریه پردازان، ارتباط را یکی از کنش های بنیادین انسانی می دانند. به گفته دانشمندان "هیچ کس نمی تواند بدون برقراری ارتباط زندگی کند."   

منبع: سایت همشهری آن لاین

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت فوق مبحث مفاهیم: ارتباط و ارتباطات چیست؟ مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.