گزارش کارگاه نشریات شورای کتاب کودک

پانزدهم بهمن، گروه نشریات شورای کتاب کودک، مسئول ارائه آن جلسه کارگاه سالانه شورای کتاب کودک بودند. این کارگاه در کتابخانه شورا برگزار شد و اعضای این گروه با نمایش کوتاهی کار خود را شروع کردند. در آن نمایش کوتاه، روند انتشار یک شعر را در یک نشریه توضیح دادند و در ادامه سرودی را با حضار خواندند، سرودی که یادآور نشاط دوران کودکی بود و جلسه پر لبخندی را در پی داشت.

پس از آن،  تعریف نشریه و تفاوت آن با کتاب را شرح دادند. و اشار‌ه‌ای کردند به اهمیت لزوم نشریه برای کودکان، چرا که نشریه‌، سبب ترویج فرهنگ و اشاعه عادات پسندیده در کودکان و نوجوانان می‌شود و از دریچه مجله خوانی، بسیاری از کودکان راهی یافتند برای ورود به دنیای کتابخوانی. چون در مجله است که با تنوع موضوعی بالا، از سرگرمی و داستان تا گزارش و گفتگو، توجه کودک در نهایت به بخشی جلب خواهد شد  و  همین امر راهگشای والدین و مربی خواهد بود تا دریابند علاقه کودک به کدام سمت و سو است.

در ادامه، تاکید کردند که  هر چه بیشتر  دست اندرکاران این حوزه به ماهیت و تعریف نشریه و مطبوعات نزدیک تر باشند، کارکرد بهتری دارند. بعد از تاریخچه مختصر و مفیدی از چاپ نشریه در کودکان برای حضار مشتاق گفتند. اینکه نخستین نشریه در ایران که به کودکان نیز پرداخته کاغذ اخبار بوده که در زمان محمد شاه قاجار به چاپ می‌رسیده است. و اینکه چه نشریاتی تا به امروز به چاپ رسیده‌اند.

صحبتی درباره ویژگی های ظاهری یک نشریه شد. از اهمیت جلد مجلات گفته شده تا لوگو(نامواره) و سر کلیشه‌های یک نشریه و لزوم یک دستی و ایجاد جذابیت‌های بصری به منظور جذب هر چه بیشتر کودک به مطالعه. و حتی اهمیت تبلیغ‌های که در یک مجله‌ی کودک و نوجوان به نمایش گذاشته می‌شود. اینکه موضوع و محتوای تبلیغات نیز باید در خور دوران کودکی باشد و آسیب زننده و بی محتوا نباشد.

و در انتهای بخش اول جلسه، نمونه‌های مناسبی از داستان، شعر، گزارش و گفتگو در نشریه به حضار نشان داده شد و ویژگی‌هایی کلی در این موارد برشمرده شد.

در بخش دوم نیز افراد شرک‌کننده به هشت گروه تقسیم شدند و دو مجله در اختیار هر گروه بود. در این مجله‌ها بخش‌هایی مشخص شده بود، به عنوان مثال، دو نمونه گزارش. افراد گروه باید آن‌ها را بررسی و توضیح می‌دادند که کدام یک بهتر بوده و دلایلی را نیز می‌آوردند. در این بخش نیز همکاری خوب شرکت‌کنندگان را در پی داشت. در نهایت پرسش و پاسخی کوتاه خاتمه بخش این جلسه از سی و سومین کارگاه شورای کتاب کودک بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.