گزارش بهترین های نشریه های قلک و نبات کوچولو مرداد 95

در این گزارش با بخش های خوب نشریه های قلک شماره 25 و نبات کوچولو شماره 58 از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.


نشریه قلک شماره 25


داستان

  • خولی خولی خام

نویسنده:  سید نوید سید علی اکبر

تصویرگر: سارا طبیب زاده

سرکلیشه: داستان شغل ها

خانم لام با تاکسی سبزش «خولی خولی خام» مسافر کشی می کند وارد کوچه ای به نام دندان بدجنس می شود. مسافری را با رویی پوشیده سوار می کند. متوجه می شود مسافرگرگ بدجنسی است که به علت گرسنگی شدید تهدیدش می کند. در مسیر به طرف جنگل مشکلاتی برایشان پیش می آید که خانم لام با زیرکی و تیز هوشی از دست گرگ جان سالم بدر می برد. به منزل خانم بزی می­رود. از آنجا به پلیس زنگ می زند تا گرگ را دستگیر کنند. خانم لام  با بززنگوله پا و بچه هایش به سینما می رود.

داستان با وام گرفتن از شخصیت های ادبیات کهن، فضا سازی و شخصیت پردازی مناسب به خوبی می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. وجود تعلیق در داستان کودک را با خود همراه کرده به هیجان او افزوده و تا پایان به دنبال خود می کشاند. نویسنده به طور غیرمستقیم به کودک می آموزد هنگامی که با مشکلی روبرو می شود می تواند با زیرکی از خطر عبور کند و از پلیس کمک بگیرد. تصاویر با متن هماهنگ است و به راحتی حس را به مخاطب منتقل می کند.

  • ازنمایش لذت ببر

نویسنده:  آیلین اسپینلی

مترجم: مهرزاد زمردیان

تصویرگر: رزمری برلین

بانی و دوستانش می خواهند نمایش بدهند هر یک می توانند کاری انجام دهند به جز سنجاب کوچولو . او فکر می کند که در نمایش نیازی به او نباشد و از این بابت ناراحت است. با پیشنهاد بانی نمایش را می بیند و دوستانش را تشویق می کند. بانی به او می گوید تو بهترین تماشاچی روی زمین هستی.

داستان ترجمه از" نمایش لذت ببر" با ساختاری منسجم، ترجمه ای روان و زبانی ساده و صمیمی است. نویسنده به نتایج کار گروهی در راستای فراهم آوردن اوقات لذت بخش برای دیگران اشاره دارد. 

شعر

  • چی بود؟ چی شد؟ یه توپ گرد و کوچک

سروده:  زهرا موسوی

تصویرگر : نیلوفر میر محمدی

عکاس: فرهاد سلیمانی

در این سروده کودک به مراحل بازیافت و اهمیت آن پی می برد. این پروسه به طور منظوم با زبانی ساده و شیرین روایت می شود. شعر آهنگین، موزون و وجود تکرار مناسب خردسال است. مخاطب به طور غیرمستقیم با مراحل تبدیل بازیافت آشنا می شود. کودک از طریق تصویر که  از تکنیک کلاژ  استفاده شده می تواند در ساخت کاردستی با وسایل بازیافتی کمک گیرد.

نکته: تصاویر به جز صفحه آخر هماهنگ با متن نیست. 


سرگرمی

  • صبحانه گلی

تصویرگر: روشنک فتحی

سرکلیشه: بچین و بچش

صبحانه گلی با استفاده از نان تست، پنیر، خیار و گوجه تصویر ابتکاری و اشتها آور از گل، در مقابل مخاطب قرار می دهد، تا به خوردن مواد غذایی سالم تشویق شود. در انتهای صفحه بازی دقت وجود دارد که دقت کودک را افزایش می دهد و به او در مورد خوراکی ها شناخت می دهد. برقراری ارتباط مخاطب با مجله از ویژگی های این بخش است.

  • کاخ ساعت ها

تصویرگر: مرتضی رخصت پناه

طراح : سمیرا رستگار پور

سرکلیشه: بیا بازی

سرگرمی در دو صفحه فضای موزه را به تصویر کشیده است که در کنار آن به سرگرمی هدفمندی نیز می پردازد. سرگرمی به طور غیر مستقیم کودک را با موزه ساعت آشنا می کند که می تواند همراه پدر و مادر خود از آن دیدن کند. تصویر واضح و گویا به درک مطلب می افزاید.

سرکلیشه: دست بزنیم به کاری

نشریه از کودک خواسته تا دست خود را مطابق شکل قرارداده و با آن شکل های گوناگونی درست کند. آزادی عمل در انجام کار  افزایش خلاقیت کودک را به دنبال دارد. در انتها نشریه به بخش ارتباطی خود قوت بخشیده و از مخاطب می خواهد تا از آثار خود عکس گرفته و آن را برای مجله ارسال کند.

دانستنی (آشنایی با گیاهان)

  •  گل شاه پسند را دوست دارم

کارشناس: مهندس کسری عسگری

نویسنده: شیدا میرزایی

عکاس : نورا خوش جام

تصویرگر: آرتمیس حبیبی آزاد

سرکلیشه: گلک

در این شماره مجله به معرفی گل شاه پسند پرداخته است. مانند شماره های پیشین مطلب با زبانی ساده و طنزآمیز به طور مختصر مخاطب را با خصوصیات این گل آشنا می کند. تصویر ها واضح، روشن و ترکیبی از عکس و کارتون است. آشنا شدن کودکان با گل ها و طبیعت به لطافت روحی آنان می افزاید. در انتها برای تقویت بخش ارتباطی، مجله کودک را تشویق می کند که با ارسال عکس از گل شاه پسند  در مسابقه ای با جایزه شرکت نماید.


  نبات کوچولو شماره 58    



داستان

  •  پیچولی پیچو

نویسنده: محمدرضا شمس

تصویرگر: حدیث قربان

پیچولی پیچو حلزونی است که به عروسی پسر خاله اش دعوت می شود. او به ­سرعت حرکت می­کند تا به­ موقع برسد. پیچولی پیچو تمام سعی خود را می­کند اما به جای عروسی پسرخاله اش به عروسی پسر پسرخاله اش می رسد.

پیچولی­پیچو یک حلزون است. وقتی حلزون داستان ما از عروسی پسرخاله اش باخبر می­شود به ­سرعت حرکت می­کند تا به­ موقع به عروسی برسد. اما وقتی به آنجا می­رسد متوجه می­شود که به­جای عروسی پسرخاله اش به عروسی بچه او رسیده است. خوب حلزون ها خیلی خیلی آهسته حرکت می­کنند و طبیعی است که پیچولی اینقدر دیر به عروسی برسد.

داستان دارای زبانی ساده و ساختاری منسجم است. کودک با شخصیت داستان همراه می­شود و خستگی­ و تلاش­ را برای رسیدن به یک مراسم شادی با او تجربه می­کند. استفاده بجا از نام پیچولی پیچو شکل ظاهری حلزون را به ذهن متبادر می کند..فضاسازی داستان مناسب و تصویر مکمل متن است.

شعر

  • خروس آوازی

شاعر: ناصر کشاورز

تصویرگر: آزاده معزی

خروس آوازی مهمان­نواز در یک شب بارانی آن قدر حیوانات را در خانه اش پناه می­دهد که دیگر حتی جایی برای خودش باقی نمی­ماند.

این شعر برگرفته از داستان مهمان­های ناخوانده آهنگین، موزون  و آموزنده، با لحن و زبانی کودکانه مناسب مخاطب خردسال است.

  •  گیلاسی

شاعر: سعیده اصلاحی

موسیقی: کیمیا عطار

تصویرگر: آمنه اربابون

همراه کردن شعر و موسیقی به خصوص برای کودکانی که با نت های موسیقی آشنا هستند جذاب است. در این شعر آهنگین کودک به دوستی با درخت گیلاس می­پردازد و با آن گفتگو می­کند. شاعر از متل تاب تاب عباسی وام گرفته و آن را بازآفرینی کرده است.

  • نخودی

نویسنده:  افسانه شعبان­نژاد

تصویرگر: سولماز جوشقانی

عکاس:  روزبه وطن­خواه

نمایش نخودی درباره یک نخود است که دوست ندارد توی دیگ آش باشد.  بنابراین از توی دیگ درمی­آید و می­خواهد جایی پنهان شود؛ اما هیچ سوراخی به­جز سوراخ باغچه او را نمی­پذیرد. نخودی پس از پنهان شدن درون سوراخ باغچه هنگام بهار جوانه می­زند و سر از خاک درمی­آورد.

نمایش­ها برای بچه­ها آموزنده و سرگرم­کننده هستند و باعث ماندگاری بیشتر­مطالب در ذهن آنها می­شوند. نمایش نخودی از یک راوی و یک شخصیت کودک که نقش نخودی را بازی می­کند و سوراخ­های مختلف که شخصیت پذیرند، تشکیل شده است. به دلیل این که دانه در خاک رشد می کند، تنها سوراخ باغچه او را می پذیرد. شاعر به طور غیر مستقیم به کودک شناخت می دهد. تصاویر کارتونی این نمایش جذاب و دارای فضاسازی و رنگ­آمیزی مناسب است و به­خوبی با شخصیت حقیقی کودک چفت شده است.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.