گزارش نشریات مرداد ماه 94

سروش خردسالان شماره 41


  • داستان

عنوان: نیمکت عصبانی

نویسنده: طاهره میبد

تصویرگر: میترا عبداللهی

نیمکت بی حوصله پارک زیر یک درخت چنار است که آقا و خانم کلاغه بالای آن نشسته اند. یک دفعه چیزی تِپی روی نیمکت می افتد و او عصبانی می شود. نیمکت فکر می کرد که کلاغ ها خرابکاری کردند ولی تکه های برف بود که از آسمان بر روی نیمکت می افتاد.

داستان تفریحی نیمکت عصبانی با اتفاقات ساده و بامزه، با استفاده از واژگان ساده و برخی از آواصداها( تِپ، قرچ قوروچ) کودک را به دنیای حیوانات و اشیای موجود در پارک می برد و او ویژگی های انسانی را در شخصیت های غیر انسانی تجربه می کند.

  • داستانک

عنوان: اتفاقی روی یک متر اندازه گیر

نویسنده: زهره پریرخ

تصویرگر: اکرم اسماعیلی

مورچه روی عدد صفر متر است و ملخ روی عدد صد. برای مورچه خیلی طول می کشد که به صد برسد ولی برای ملخ به قدر یک جهیدن.

داستانک، کودک خردسال را برای طی یک مسیر طولانی با مورچه همراه می کند و غافلگیری پایان داستان برای او جذاب است. 

 خوب است بدانیم:

داستانک قالبی از داستان نویسی است که در چند خط نوشته می شود؛ می تواند غافلگیر کردن خواننده، ایجاد شوک، شوخی و به نمایش در آوردن لحظه ای زیبا باشد.

  • شعر

عنوان: بچه ی خرگوش و خواب

سراینده: نسیم نوروزی

تصویرگر: فرشته نجفی

بچه ی خرگوش هم مثل همه بچه های کوچولو صبح وقتی از خواب بیدار می شود هنوز خواب آلود است. اما یک صبحانه خرگوشی چاره کار است.

این شعر با ریتمی شاد، با استفاده از جادوی واژه ها به راحتی با کودک خردسال ارتباط برقرار می کند و لذت بازی با واژه ها وریتم های مختلف را به آنها می چشاند و او را تشویق به خوردن صبحانه می کند.

عنوان: خانه ی ما

سراینده: غلامرضا بکتاش

تصویرگر: حدیثه قربان

شعر خانه ی ما ریتمیک، با استفاده از واژه های ساده حس خوب عشق به وطن را در کودک خردسال ایجاد می کند، از زیبایی های وطن می گوید و این که چقدر باید مراقب این خانه ی بزرگ خود باشیم.

قلک شماره  13

  • داستان

عنوان: پیتزای  عسل و سالاد مورچه

نویسنده: سید نوید سید علی اکبر

تصویرگر: انیس تبرایی

یک روز صبح زنگ رستوران آقای پپرونی آشپز ماهر به صدا در می آید. خرس قهوه ای سفارش پیتزای عسل با سالاد مورچه می دهد با اصرار خرس، آقای پپرونی برایش پیتزا درست می کند و با افزودن عسل به جای نمک، پیتزا برای خرس قهوه ای خوشمزه تر می شود.

نویسنده با فضا سازی و شخصیت پردازی مناسب ذهن مخاطب را به دنبال خود می کشاند و او را به طور غیر مستقیم با علاقه خرس به عسل و جزییات تهیه پیتزا آشنا می سازد. طرح داستان با خوضوع پیتزا، که مورد علاقه کودکان است، مخاطب را به خود جذب می کند. پیتزای تهیه شده از مواد غذایی سالم و سبزیجات در عین خوشمزگی مفید هم هست.

  • شعر

عنوان: اتل متل یه گاوه

شاعر: زهرا موسوی

تصویرگر: سارا خرامان

اتل متل یه گاوه برگرفته از متل "اتل متل توتوله" آهنگین و مناسب گروه سنی خردسال است. این متل به روز شده است و کودک می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

نکته: پوست گاو از چرم نیست بلکه چرم از آن تهیه می شود.

خوب است بدانیم:

کودکان به راحتی با شعرها و متل ها ارتباط برقرار می کنند و از این طریق می توان برای آموزش از آن ها استفاده کرد.

  • سرگرمی (بچین و بچش)

-عنوان:  حلزون میوه ای و عصرانه گاوی

مانند شماره های قبل این بخش  کودک را با خوردن میوه و خوراکی های مفید آشنا می سازد و از طریق پرسش مخاطب را با شکل و اسامی سبزیجات و میوه ها آشنا می کند. کاردستی خوراکی ها ساده و قابل اجراست.

  •  معرفی کتاب

-عنوان: بخون ببین چه خوبه

این بخش به معرفی کتاب اختصاص دارد.تعداد 4 کتاب شامل 2 تالیف و 2 ترجمه، شعر و داستان با تصاویر روی جلد، شناسنامه کتاب، معرفی کوتاه با طرح سوال، مخاطب را کنجکاو و او را تشویق به خرید کتاب می نماید.

  • آشنایی با گیاهان

عنوان: گوشتالو

این بخش کودکان را با پرورش گیاهان آپارتمانی و چگونگی نگه داری از آن ها آشنا می کند. متن دارای زبانی ساده، روان و طنز آمیز است. تصاویر کارتونی با صفحه آرایی مناسب به شادی این بخش افزوده و از نکات مثبت آن استفاده از تصاویر مستند گیاهان است. در انتها از مخاطب خواسته شده ا ز گیاه پرورش داده اش عکس بگیرد و آن را به مجله ارسال کند.

  • سرگرمی

عنوان: کاردستی باغ گل دکمه ای (دست بزنیم به کاری)

رنگ و رنگ و رنگ کاردستی، به آموزش تهیه گل هایی از دکمه های در دسترس پرداخته است. سرگرمی باعث افزایش مهارت، خلاقیت و شادی کودک می شود. گرفتن عکس از کاردستی و ارسال آن به مجله کودک را تشویق به اجرای آن می کند.

-عنوان: پازل برقی

در این بازی کودک با بریدن تکه هایی که کارهای درست را نشان می دهد و قرار دادن آن ها بر روی تکه هایی که کارهای اشتباه را نشان می دهد، می تواند پازل طراحی شده را درست کند. این بازی افزایش دقت و تمرکز مخاطب را به دنبال دارد و به مهارت دست ورزی کودک می انجامد.

یکی از اهداف مجله، آموزش مصرف بهینه انرژی و صرفه جویی در مصرف انرژی از طریق بازی است.

نبات کوچولو شماره 47

  • داستان

عنوان: اشی مشی

نویسنده: محمدرضا شمس

تصویرگر: نیلوفر برومند

اشی مشی گنجشکی است که وقتی یک دانه پیدا می کند به جای خوردن آن را می کارد. از دانه درخت، اناری می روید که سه انارمی دهد. اشی مشی با گنجشکی که از پاره کردن انار سوم بیرون می آید عروسی می کند و بالای درخت انار لانه می سازد.

 نویسنده با استفاده از ادبیات کهن و اقتباس از قصه نارنج و ترنج و زبانی ساده مخاطب خردسال را وارد دنیای فانتزی می کند. پایان خوش داستان یعنی عروسی دو گنجشک و هفت شبانه روز جشن یادآور قصه های قدیمی است.

-عنوان: هاپو و آشغال سیب

هاپو سوار بر قایق وقتی سیبش را می خورد آشغالش را به دریا پرتاب می کند ولی آشغال سیب دست به دست می شود و عاقبت به سر خود هاپو برخورد می کند.

کودک با ماجرای این داستان تصویری بدون کلام همراه می شود و طنز تصویری داستان به کودک احترام به محیط زیست را یادآور می شود.

-عنوان: یکی بود یکی نبود

داستان علمی یکی بود یکی نبود، راجع به زندگی سگ آبی است. چگونگی خانه سازی، جمع آوری شاخه های درخت و انبار کردن برای استفاده در زمستان همراه با تصاویر زیبا دیده می شود. کودک با خواندن داستان، دلیل  هر کنش شخصیت اصلی را که بابا سگ آبی است می فهمد.

خوب است بدانیم:

 هر گونه فعالیتی، با درجات مختلف «کنش» محسوب می شود. کنش فقط حرکت نیست؛ می تواند ساده باشد مانند وقتی یک شخص چشمک می زند و یا پیچیده مانند تصمیم انسان برای انجام یک عمل خاص.

-عنوان: درخت کوچولو

نویسنده: خوآن سان

تصویرگر: ایلیا گرین

مترجم: صادق شهید ثالث

داستان تصویری درخت کوچولو روایت دختر بچه ای است که روزی وسط اتاق خود با درخت کوچولویی مواجه می شود که از لای چوب های کف اتاق روییده است. دخترک علیرغم مخالفت خانواده سعی در نگه داشتن درخت دارد و با گذشت زمان شاهد رشد این درخت است.

داستان با زبانی ساده و لحنی عاطفی مخاطب را مجذوب کرده و تصاویری که مکمل داستانند گام به گام همراه اتفاقات داستان او را همراهی می کنند.

کودکان با فطرت پاک خود همیشه همراه با طبیعت و دوستدار آن هستند. چه خوب است بزرگسالان این حس عاطفی را در آنان تقویت کرده و موجب نشوند این ارتباط عاطفی به مرور زمان خدشه دار گردد.

  • سرگرمی

-عنوان : نقطه قور ، چین قور

این سرگرمی با عنوانی جالب به تقویت مهارت هماهنگی چشم و دست کودک می پردازد. همچنین کودک را با  نوع و شیوه ی تغذیه قورباغه  آشنا می کند . تصاویر شاد، لذت و دقت را دو چندان می کند.

-عنوان : فرودگاه چمدانی

سرگرمی فرودگاه چمدانی چند منظوره است. کودک با انجام این سرگرمی از رنگ ها شناخت پیدا می کند، با اعداد آشنا می شود و مهارت اش در کشیدن خطوط صاف و منحنی افزایش می یابد. تصویر ها توجه و تمرکز کودک را بیشتر ، او را  با شیوه ی حمل بار به هواپیما آشنا کرده و ترغیب به داستان سرایی می کند.

-عنوان : جشن تولد بی رنگ

تولد مگر بدون رنگ هم می شود !! تولد همیشه پر از بادکنک ها و کاغذ های رنگی است . ولی این تولد بدون رنگ است و کودک می تواندآن را رنگ کند.

تصاویر بزرگ ، انتخاب موضوع مورد علاقه کودک همراه با آموزش رنگ و رنگ آمیزی از نکات مثبت این سرگرمی است .

-عنوان : فضا نورد کوچولو

فضا برای همه ی انسان ها پر از رمز و راز است. بازی های فضایی چون سفر به ناشناخته ها تخیل کودک را گسترش می دهد. فضانورد کوچولو از کودک ما سوال دارد و می خواهد در شمارش شکل ها به او کمک کند.

 سرگرمی فوق با آموزش غیر مستقیم، همراه با لذت، کودک را با شکل های هندسی و شمارش آشنا می کند.

در صفحه ی بعدی سرگرمی پا را فراتر می گذارد و کودک با کشیدن تصویر خود با فضانورد همراه می شود تا به ناشناخته ها سفر کند.

  • شعر

عنوان :دم کفگیری

شعر  ریتمیک، آهنگین و شاد کودک را با سگ آبی آشنا می کند. تشبیهات قابل درک و استفاده از دایره ی واژگانی قابل فهم، برای خردسال از ویژگی های مثبت این شعر است .

 شاعر با استفاده از جادوی واژه ها کودک را با سگ آبی که دمش شبیه کفگیر است آشنا می کند. تصویر با شعر همخوانی دارد .

خوب است بدانیم :

شعر کودک یک قالب ادبی است که ارزش زبان را بالا می برد و به شادی های کودک می افزاید. شعر یعنی جادوی واژه ها و جادو ی واژه ها احساس را بر می انگیزد.

عنوان : خرسه می خوابه     

شاعر : مریم هاشم پور

لالایی خرسه می خوابه با تشبیهات زیبا به کودک آرامش می دهد. کودک را در تاریکی شب با نور ماه می خواباند تا تاریکی او را اذیت نکند و با دیدن خواب های خوب مانند خواب گل و پرنده با آرامش به خواب رود.

خوب است بدانیم :

لالایی ها ، زمزمه هایی هستند برای لحظه های به خواب رفتن کودک ، کلامی مهر آمیز که با ملودی و آهنگ همراه است و حس مهر ورزی و امنیت را به کودک منتقل می کند .

  • دانستنی ها

عنوان : سگ آبی

کودک خردسال ذهن کنجکاوی دارد. او دوست دارد بداند سگ آبی چه خصوصیاتی دارد. نبات کوچولو با زبان ساده و تصاویر واضح کودک را با این جانور آشنا می کند .

توضیح همراه با تصویر به درک بهتر کودک کمک می کند . تصاویر کنار صفحه و نوشته های زیر آن به سادگی کودک را با محل زندگی ، تغذیه و اندازه سگ آبی آشنا می سازد.

-عنوان : وای خون میاد !   (دانستنی های ریز غولی)

همه ی کودکان حداقل یک بار تجربه ی بریدن، افتادن و زخمی شدن همراه با خونریزی را داشته اند. وقتی جراحت با خون آمدن همراه می شود کودک بیشتر از ضربه وارده هراسان و نگران می شود .

ریز غولی با زبان ساده و تصاویر مناسب مرحله به مرحله کودک را با مراحل خوب شدن زخم آشنا می کند  و به سوالاتی که ممکن است برای کودک ایجاد شود با زبان ساده علمی پاسخ می دهد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.