گزارش تیر ماه نشریات خردسال 1394

در این گزارش با بخش های خوب سه نشریه ی سروش خردسالان شماره ۴۰، ماهنامه قلک شماره ۱۲ و نبات شماره ۴۶ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.


سروش خردسالان شماره 40


مطالب برتر نشریه های سروش خردسالان، قلک و نبات کوچولو در تیر ماه ۹۴


  داستان


  •  آب بازی


نویسنده: لاله جعفری


تصویرگر: میترا عبدالهی


یک روز صبح ابر می خواهد آب بازی کند. به خورشید خانم می گوید: «میشه دیرتر بیایی؟» خورشید خانم قبول می کند. ابر خوشحال می شود. باران می بارد. جوجه و مرغ و خروس به خانه پناه می برند. ابر با خانه آب بازی می کند. خانه خسته می شود. ابر پیش خورشید خانم می رود. خورشید خانم در می آید. جوجه و مرغ و خروس از خانه بیرون می آیند.

داستان با زبانی ساده حکایت از شیطنت های کودکانه دارد که برای مخاطب قابل فهم است و کودک با آن ارتباط برقرار می کند. نویسنده به خانه و خانواده توجه دارد. فضای عاطفی داستان به کودک احساس امنیت می بخشد.


 

 

  •  سیب و جیب


نویسنده: محمد رضا شمس


تصویرگر: علی عطایی


سیب از حبس بودن در داخل جیب غمگین است. آخر جیب خیلی او را دوست دارد و می خواهد مدام با او باشد تا این که یک روز سیب به کمک کرم داخل سیب از جیب آزاد می شود.

داستان کوتاه با زبانی آهنگین مناسب گروه سنی مخاطب است. داستان در انتها به زبان متل نزدیک می شود. نویسنده با زبانی ساده دوستی های یک طرفه این گروه سنی را بیان می کند.

نکته: کرم سیب سبز رنگ نیست.


قلک شماره 12



تصویر خوانی


  •  ببین و بگو و بشنو


تصویرگر: اکرم اسماعیلی


نشریه از مخاطب می خواهد با دیدن تصویر، داستانی از آن را بیان کند. مجله، مخاطب را به داستان گویی، ضبط صدا و ارسال آن به مجله برای برقراری ارتباط، تشویق می کند.


سرگرمی


  • عصرانه ی الاغی و ماست لپ قرمزی


نویسنده: نیلوفر میرمحمدی


این بخش با درست کردن کاردستی با خوراکی های مفید، کودک را به خوردن آن تشویق می کند. این بار با نان تست، خیار، گوجه فرنگی و پنیر کودک می تواند عصرانه ای ساده درست کند و با گذاشتن گوجه فرنگی و خیار بر روی ماست شکلک بسازد. نشریه در پایین صفحه با طرح بازی دقت از مخاطب می خواهد خوراکی ها را در کاردستی بالا پیدا کند. این کار باعث افزایش دقت کودک می شود و از سویی او را با انواع خوراکی های استفاده شده در سرگرمی آشنا می کند. کاردستی ارائه شده  قابل اجراست.



  • فروشگاه با هوش


طراح: سارا تبریزی


تصویرگر: گلنار ثروتیان


طراح با الهام از بازی مار و پله بازی فروشگاه باهوش را طراحی کرده است. در حین بازی، کودک با خوراکی های مفید مانند شیر و تخم مرغ و خوراکی های مضر مانند چیپس و پفک بیشتر آشنا می شود و در جایگاه بازیکن می تواند درکی از مفید و غیر مفید بودن خوراکی ها به دست آورد. ابزار بازی ساده، در دسترس، طرح آن بدون اشکال و دارای جذب مخاطب است.


معرفی کتاب


  •  بخون ببین چه خوبه


نویسنده: طناز میرزاده


نویسنده با زبانی قابل فهم برای خردسال به گونه ای کتاب را معرفی می کند که مخاطب تشویق به تهیه ی آن می شود. معرفی همراه با مشخصات(شناسنامه کتاب)، تصویر روی جلد، شماره تماس ناشر و ارسال رایگان است که دسترسی به آن را تسهیل می کند. کتاب های معرفی شده در زمینه های مختلف مانند مهارت های زندگی، شعر، هنر و موسیقی به صورت تالیف و ترجمه ارائه شده است.



نبات شماره  46



داستان


  • پیشی لالا  

 نویسنده : لاله جعفری  


 تصویرگر : تریسی بیشاب


پیشی خوابش می آید و گنجشک ها سرو صدا می کنند و جیغ می کشند. پیشی جلوی عصبانیت خود را می گیرد؛ نفس عمیقی می کشد و با فکر کردن راه حلی پیدا می کند.

نویسنده با زبانی ساده به مسئله کنترل خشم برای کودکان خردسال پرداخته است. کودک به راحتی می تواند با شخصیت اصلی داستان ارتباط برقرار کرده و با او هم­ذات پنداری کند.


خوب است بدانیم :


 از چهار سالگی می توان به کودک آموزش داد که چگونه احساس های عاطفی خود را کنترل کند یا رفتار مناسبی را از خود بروز دهد. خشم یک رفتار طبیعی است و نباید آن را نادیده گرفت. اما کودک می تواند بیاموزد که اجازه ندارد با رفتار و کار های خود موجب ناراحتی دیگران شده و یا آسیبی به آنان وارد نماید.

در عین حال کودک باید بیاموزد به کسی اجازه ندهد به او آسیب برساند.

(برگرفته از کتاب الگوی کودک سالم)



 داستان تصویری بدون کلام 


  •  هاپو و هشت پا  


 بدون نام نویسنده و تصویرگر


هاپو کنار آب ایستاده است که پرچم سفیدی را به نشانه درخواست کمک می بیند. به کمک می رود و هشت پا را از دردسری که دچار شده نجات می دهد.

نویسنده و تصویرگر کودک را تشویق به کمک رسانی به دیگران می نماید. داستان مناسب مخاطب خردسال است.


خوب است بدانیم :


یکی از مهم ترین نقش های کتاب های تصویری بدون کلام، پیشرفت مهارت زبانی کودک از راه بیان خلاق است. داستان های تصویری بدون کلام به کودک کمک می کند تا هوش کلامی او افزایش یابد.


  • نجات شاهزاده


نویسنده : سیلوین زورین 


تصویرگر : رابین


 مترجم : صادق شهید ثالث


شاهزاده مروارید در کتاب نقاشی امیلی زندگی می کند. امیلی می خواهد شاهزاده خانم را بهتر از همه رنگ کند. او نیمه کاره از اتاق بیرون می رود. شاهزاده خانم تصمیم می گیرد خودش لباسش را رنگ کند تا بتواند به جشن برود. شوالیه ای به نام فلین که لباسش خط خطی است با شاهزاده خانم آشنا می شود. شوالیه می خواهد شاهزاده خانم را با شمشیر خود از دست هیولایی که در کتاب بوده نجات دهد؛ ولی امیلی بر سر شمشیر گل کشیده است. شوالیه با یک مداد هیولا را از بین می برد. شاهزاده خانم و شوالیه، با لباس هایی که خوب رنگ نشده به جشن می روند.

نویسنده به خوبی توانسته با زبان ساده، حس را به مخاطب منتقل کند. کودک به را حتی می تواند با شوالیه که از خود شجاعت نشان می دهد هم ذات پنداری کرده و بر ترس خود غلبه کند. با اوج و فرود داستان، کودک هیجان را تجربه می کند و تا پایان داستان را دنبال می کند.

داستان دارای ترجمه ای روان است. تصویرگر با ترکیب عکس و تصویرگری به خوبی توانسته تصاویر زیبایی را خلق نماید.

کودکان 6 سال به بالا به داستان های پریان و افسانه ها بیشتر علاقه نشان می­دهند.



شعر


  • باغبون مهربون  


شاعر : رودابه حمزه ای  


 تصویرگر : ژول درمی  


آهنگساز : حبیب دلیری


شعر باغبون مهربون با ریتمی شاد، تشبیهات زیبا و تکرار، کودک را به دنیای شادابی و تازگی می برد تا به گونه ای دیگر ببیند و احساس کند. نت ها ساده هستند و کودکانی که کلاس موسیقی ارف کودک را گذرانده باشند به راحتی می­توانند از آن استفاده کنند و شعر را با آهنگ بخوانند. شعر خوب چشمه یا جویباری از شادابی و تازگی را در وجود کودک روان می کند.


نکته : تصویر شعر شاد است و نمادی از باغچه ای سر سبز، ولی به دلیل شلوغی زیاد از پرواز خیال کودک در هنگام خواندن شعر می کاهد. اضافه کردن سرگرمی نیز کودک را از فضای شعر و تخیل دور کرده است.


 دانستنی


  • دوست من فیل


کودکان کنجکاو و پرسشگر هستند. گاه ما بزرگترها نمی توانیم به پرسش های آنان با زبان ساده پاسخ دهیم.

نبات کوچولو به سادگی و مقایسه هایی که برای کودک قابل درک است او را با فیل و ویژگی هایش آشنا می کند. جملات کوتاه و انتخاب تصاویر مناسب، به درک بهتر مفاهیمی مانند اندازه و محل زندگی و .. یاری رسانده است.


سرگرمی


  • حالت چطوره   (کلمه بازی )


آشنایی با حالت ها و احساس های مختلف بدن جالب است. می توان جلوی آینه ایستاد و احساس هایی مانند عصبانیت ، خوش حالی و... را نشان داد.

سرگرمی حالت چطوره ؟ با تصویر این احساس ها را نشان داده و از کودک خواسته که احساس خود را نیز به تصویر کشد.


خوب است بدانیم :


 آشنایی کودک با احساس های مختلف و نشان دادن آن یک اصل مهم در زندگی است. با بازی و سرگرمی می توان به این شناخت دست یافت. چرا که بازی یک روش طبیعی یاد گیری است. از طریق بازی انسان به خلاقیت های هنری دست می یابد.


  • گردش جوجه تیغی ها


سرگرمی جوجه تیغی و قارچ با شیوه ی ساده به کودک آموزش نقاشی می دهد. صفحه ی بزرگ و سفید به کودک این امکان را می دهد که تصاویرش را هر اندازه که می خواهد بکشد . کودک با انواع  خطوط مانند منحنی، نیم دایره و . . آشنا می شود.


  • کدام طرف


طرح جدید بازی ماز کودک را از چند نقطه به مقصدهای مختلف می رساند که جالب است. این بار ماز نه تنها چندمسیر دارد بلکه چند منظوره است. این سرگرمی باعث افزایش دقت و دست ورزی کودک می شود و او را با مشاغل مختلف نیز آشنا می کند. 

تصاویر بزرگ و راههای قابل دسترسی به کودک خردسال توانایی انجام این سرگرمی را می دهد. شیوه طراحی آن فضایی شاد و لذت بخش برای کودک فراهم کرده است.


  • موش کوچولوها


سرگرمی موش کوچولوها با در نظر داشتن ویژگی های خردسالان با تصاویر زیبا و شاد و صفحه آرایی خلوت شمارش و دقت را به آنان آموزش می دهد. سرگرمی هایی با تصاویر شلوغ کودک را گیج می کند و گاه عدم اعتماد به نفس به او می دهد. 


خوب است بدانیم :


انسان برای رشد ذهنی و اجتماعی خود نیاز به تفکر و زبان دارد. بازی و سرگرمی خمیر مایه تفکر و زبان است.


  • سبزی کاری


هنگامی که یادگیری با لذت باشد شوق فراگیری در کودک بیشتر می شود. سرگرمی سبزی کاری با تصاویر زیبا و شاد توانسته است چنین فضایی را ایجاد کند. 

پرسش هایی از کودک که دوست داری باغبان شوی؟ و. .   به کودک فرصت تصمیم گیری می دهد. تصاویر همانند داستان مرحله به مرحله پیش می­رود. در آخر نیز با پرسش چه سبزی هایی را دوست داری بکاری، کودک را با انواع سبزی آشنا می­کند.


نکته : برای آشنایی کودک با انواع سبزی ها بهتر بود به جای تصویرگری از تصاویر مستند استفاده می­شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.