اکران و نقد فیلم مستند « نغمه سرای کودکان» درباره زنده یاد استاد عباس یمینی شریف



جلسه اکران و نقد این مستند درباره زنده یاد استاد عباس یمینی شریف ( معلم ، شاعر ، موسس مدرسه روش نو و فعال حقوق کودک ) در روز 23 تیر از ساعت 18 در خانه هنرمندان ایران و با حضور عوامل فیلم برگزار می گردد.فیلم مستند ۷۵ دقیقه‌ای «نغمه سرای کودکان»، به تهیه‌کنندگی هومن یمینی شریف و کارگردانی هومن ظریف ساخته شده است و زندگی عباس یمینی شریف و فعالیت‌های فرهنگی و ادبی او را به نمایش می‌گذارد.
نقش تاریخی این شاعر، به گونه‌ای است که سرگذشتش در واقع مروری است بر تاریخ ادبیات و آموزش و پرورش کودکان ایران از آغاز قرن اخیر که در این مستند، تجارب تلخ مدرسه و مکتب، دوران سخت کودکی، آشنائی‌اش با فرخی یزدی، شیفتگی او به آهنگ کلمات و سرودن شعر در دبستان و رشد علاقه‌اش به ادبیات کودک مورد پژوهش قرار می‌گیرد.مصاحبه‌های خود او و گفتارهای همسر و فرزندانش دریچه‌های جدیدی به زندگی پرماجرا و دوران پر تحول کودکی و نوجوانی او می گشاید. در ادامه، فیلم به وقایعی که اورا به ادبیات کودکان دلبسته و متعهد ساخت، می‌پردازد. نقش او در پیدایش اولین مجله‌های کودکان : "بازی کودکان"، "دانش آموز"، "سازمان جوانان شیر و خورشید"، " کیهان بچه ها" مورد بررسی قرار می‌گیرد. سفر او به امریکا در سال ۱۹۵۳ برای تحصیل در دانشگاه کلمبیا در رشته آموزش ابتدائی کودکان، اقدام به تاسیس مدارس ملی ( دبستان‌های روش نو) در اوائل سالهای ١٣٣٠ و تاسیس اولین باشگاه بچه‌ها و همکاری داود پیرنیا و همکاران هنرمند رادیو، سیما بینا، بیژن پیرنیا، الیس و بلا و نیکل الوندی، فضل‌الله مهتدی (صبحی)، با برنامه‌های هنری این باشگاه، از لحظات شیرین و ناگفته تاریخ فرهنگ کودکان است. خاطرات تاسیس شورای کتاب کودک از زبان موسسین آن، تحولات ادبیات کودک در سالهای ١٣٤٠ و ١٣٥٠ زاویه‌های جدیدی را به وقایع تاریخی در ادبیات کودک می گشاید.
کارگردان:هومن ظریف ،تهیه کننده :هومن یمینی شریف،تصویرگران:اسماعیل جعفری،مسعود طاهری،سجاد تبریزی ، میلاد درویش و بابک داداش‌‌زاده، تدوینگر : اسماعیل جعفری و انیماتور محبوبه سادات موسوی،صدابرداران:اسماعیل جعفری،میلاد درویش.عکس: رضوانه بحری و سجاد تبریزی.عوامل ساخت این مستند هستند.
این فیلم دومین تجربه مستند هومن ظریف،پس از ساخت مستند مرز پرگهر،درباره سرآینده سرود ای ایران،دکتر حسین گل گلاب،به شمار می‌آید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.