کسب نهمین مقام افتخاری ادبیات کودک انگلستان

ریدل کارتونیست، تصویرگر و نویسنده ی کتاب های کودک عنوان نهمین دارنده ی مقام افتخاری ادبیات کودک انگلستان را از آن خود کرد.

کریس ریدل نهمین مقام افتخاری ادبیات کودک انگلستان را به دست آورد

ریدل پس از مالوری بلکمن قرار است روی خلاقیت، سواد دیداری و ارج نهادن لذت از نقاشی تمرکز کند. عنوان افتخاری ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا، سمتی است افتخاری که هر دوسال یکبار به یک نویسنده یا تصویرگر برجسته در ادبیات کودک این کشور اهدا می شود. کمپانی پیرسن و بنیاد بوک تراست انگلستان این مقام را اعطا می کنند. نویسنده یا تصویرگری که این عنوان را به دست می آورد به مدت دوسال فرصت دارد تا در زمینه ادبیات کودک انگلستان نوآوری کند و فعالیت های ترویجی در مدرسه ها، کتابخانه ها و در میان خانواده ها ترتیب دهد.

  

ریدل در آغاز مراسمی که به این مناسبت برگزار شده بود گفت:‌ «همه دست دارید؟ عالیست. دست داشتن شروع خوبی است. می توانید با آن مداد را بگیرید. این هم عالیست. اگر یک دفتر طراحی دارید آن را باز کنید و شروع کنید به خط خطی کردن آن. خطی بکشید که بشود در تخیل روی آن پیاده روی کرد. محدودیت ها را کنار بگذارید و فقط خط بکشید.»
ریدل در این مراسم از طرح ۵ مرحله ای خود گفت. او قرار است روزانه به مدت دو سال در صفحه شخصی اش با نام «لوریت لاگ» یا Laureate Log نمونه هایی از تصویرگری های روزانه ی خود را بگذارد:‌ «من هر روز تصویرگری می کنم و شما هر روز می توانید آن را دنبال کنید.» او تصمیم دارد در همین صفحه یک بخش گفت‌ و گو باز کند و درباره ی میراث نویسندگان و تصویرگران انگلستان صحبت کند و در ضمن تصمیم دارد نشست هایی را به نقاشی های فی البداهه اختصاص دهد. او تصمیم دارد مردم را به نقاشی کشیدن تشویق کند و برای کتابداران در مدارس بزرگداشت برپا کند.
مقام افتخاری ادبیات کودک انگلستان از دهه ی۱۹۹۰ شکل گرفت و بانیان آن شاعر فقید تد هیوز و نویسنده ی کودکان مایکل مورپورگو بودند. هر دو سال یکبار یک نویسنده و یا تصویرگر کودک عهده دار این مقام می شود و به عنوان سفیر ادبیات کودک شناخته می شود. ریدل پس از آنتونی براون و کوآنتین بلیک سومین تصویرگری است که عهده دار این پست شده است. ریدل کارتونیست هم هست و به همراه کوآنتین بلیک خانه ی تصویرگری را  در سال ۲۰۱۴ در کینگ کراس لندن گشوده است. او تاکنون دو بار جایزه ی کیت گرین وی را از آن خود کرده است. آثارش به سبب سبک هوشمندانه و جذاب و گیرا از سوی کودکان و بزرگسالان مورد استقبال قرار گرفته است. ریدل تصویرگر ۵۳ ساله که در برایتون زندگی می کند با این وظیفه ای که به او محول شده است قرار است روی خلاقیت و سواد بصری تمرکز کند. او می گوید: «دوست دارم نشان دهم که نقاشی چه قدر لذت بخش است و والدین و کودکان می‌توانند با هم این کار را انجام دهند. دلم می‌خواهد روی مبانی طراحی کار کنم و آن را برای تک تک افراد لذت‌بخش کنم. و با این ایده که نقاشی و تصویرگری کاری بسیار دشوار است مبارزه کنم.» او روی کتابخانه های مدارس تمرکز خواهد کرد و برای تهیه بودجه‌ برای کتابخانه‌ها تلاش خواهد کرد. او در تلاش است تا اهمیت کتابخانه‌های مدارس و کتابداران را به جامعه نشان دهد: «دوست دارم والدین را تشویق کنم به مدارس فرزندان شان بروند و از کتابخانه‌های مدارس بازدید کنند و با کتابداران آشنا شوند. کتابداران نگهبانان سوادند- آن‌ها سنگ بنا و آغازگر سفر کتاب‌ها هستند و افق‌ها و تجربه های خواندن را وسعت می بخشند.»

منبع:http://ketabak.org

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.