«باغ» نشریه‌ای برای کودکان افغانستان

 

شاید باورتان نشود که نشریه‌ای به طور ویژه برای کودکان و نوجوانان افغانستانی، در ایران چاپ می‌شود. مجله‌ای به گویش شیرین افغانستانی یا همان پارسی دری. مدیر مسئول این نشریه محمد سرور رجایی، یکه و تنها، چهار سال است که این ماهنامه را با نام باغ به چاپ می‌رساند.

در آذرماه 97 نشریه باغ به دست گروه بررسی نشریات کودک و نوجوان شورای کتاب کودک رسید. نشریه‌ای برای کودکان جنگ‌زده افغان، آن هم در تهران. طبق روال سه شماره پیاپی نشریه در گروه بررسی و سپس از محمد سرور رجایی دعوت شد تا برای همفکری و دریافت نظرات به جلسه گروه نشریات بیاید. وی مشتاقانه در یکی از جلسات عصر دوشنبه گروه نشریات حضور پیدا کرد.

تاریخچه انتشار نشریه باغ جالب توجه است. به گفته مدیرمسئول باغ در دهه‌های گذشته نشریه‌ای در افغانستان نبوده و در حسرت نبود این موضوع برای فرزندان سرزمین خود برآن شده تا این کاستی را جبران کند.   شماره‌های نخستین نشریه با تعداد صفحات کم و سیاه و سفید چاپ می‌شده است. بعدتر، تعداد صفحات بیشتر و رنگی شده است. بار سنگین انتشار نشریه به تنهایی از زبان مدیرمسئول نشریه باغ شنیدنی است. اینکه در هر شماره افرادی در تدوین مطالب کمک کرده‌اند و در ادامه مسیر کنار می‌کشیدند زیرا که درآمدی برایشان نداشته است؛ وی می‌گوید: «من شغل دیگری دارم، خانواده دارم، روزهایی هم هست که سرم آنقدر شلوغ است که روزهای آخر به زحمت نشریه را در موعدش به چاپ می‌رساندم. البته که نشریه کاستی‌هایی هم دارد چه ویرایش، چه محتوا. دست تنها هستم. نمی‌خواهم کودکان را ناامید کنم و منتظرشان بگذارم.»

مدیرمسئول نشریه باغ پس از شنیدن پیشنهاد‌ها و انتقادهای گروه بررسی نشریات با دلگرمی از ادامه کار و تلاش بیشتر برای نشریه گفت: «از اینکه گروه دقیق مطالب را خوانده و بررسی کرده، برای ادامه کار انرژی بیشتری دارم.»

به نظر می‌رسد هدف اصلی مجله باغ شکوفایی بارقه‌های امید و نشاط و عزت نفس در دل کودکان افغان باشد. این نشریه به چندین کشور دنیا ارسال می‌شود و فرصتی است تا کودکان افغان از دیگر هموطنانشان در جای‌جای این کره‌ خاکی، با خبر شوند و با خواندن اخبار مثبت لبخند به لب آورند. نشریه باغ کاملا آزاد و به دور از هر گونه سوگیری قومی و قبیله‌ای و مذهبی است. زمستان ۹۷ نشریه باغ به شصت و هفتمین شماره خودش رسیده است. این ماهنامه در ایران با قیمت ۱۰۰۰ تومان و در افغانستان با قیمت ۲۰ افغانی به فروش می‌رسد. علاقه‌مندان با نشانی ایمیل baaghkodakan@gmail.com می‌توانند مطالبی از جمله داستان کوتاه، شعر، عکس، خاطرات متناسب با روحیه کودک و نوجوان افغانستانی را با این نشریه به اشتراک بگذارند و شرایط دریافت نشریه را جویا شوند. نشانی اینترنتی «باغ» baagh.blogfa.com است.

در پایان جلسه و در میان گفت‌وگوهای دوستانه از مدیرمسئول نشریه پرسیدیم که چرا نشریه نشانی ندارد و وی با لبخندی تلخ یادآور شد که افغان‌ها جنگ‌زده و بعضا بی‌خانمان شدند. نشریه هم مثل خودم آواره و بی‌آدرس است
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.