ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
چکیده
از گونه های بسیار رایج ادبیات کودکان به شکل آهنگین همراه با بازی که مناسب برای گروه سنی خردسال می باشد.متل و ترانه، شعر و روایت داستانی را به یکدیگرپیوند می دهند. متل ها از وجود ادبیات شفاهی در دوران کهن خبر می دهند. در ساخت متل ادبیات و بازی با هم در آمیخته و روایتی دلنشین به وجود آورده اند.
ادامه مطلب ...
دکتر مریم جلالی: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
زیباییشناسی دانشی است که تعاریف و کاربردهای گسترده ای دارد و شاخههای میانرشتهای بسیاری یافتهاست؛ بررسی زیباییشناسی واژه، جایگاه واژه در متن، بافت، تصویر، مؤلفههای بلاغی از قبیل مجاز، استعاره، تشبیه، فاصله و کارکرد آن در ادبیات کودک مباحثی هستند که در حوزه زبانشناسی و دانش ادبی جای وسیعی را به خود اختصاص داده است. در این میان از منظر بررسی زبان و ادبیت به شعر خردسال نگاه شده و این بررسی به مباحث مطرح شده در باب زیبایی شناسی فلسفی ارتباطی ندارد.
شعر کودک بیان موزون و مخیل عاطفه و احساس کودکانه در قالب کلمات است. موسیقی به ادبیات شاعرانه ی خردسالان جلوه می دهد و موجبات زیبایی کلام را فراهم می سازد. در این میان عنصر تخیل نیز کمک می کند تا متن منظوم تبدیل به شعر شود؛ ارسطو نیز بر همین اعتقاد است (ارسطو، 1343). مهارت به کارگیری واژه ها، چینش آن ها در کنار یکدیگر با توجه به قوانین دستور توصیفی زبان فارسی می تواند با هدف ایجاد ریتم و آهنگ اجرا شود و با آمیغ آن با تخیل، شعری درخور ادبیات کودک آفریده شود آنسان که بتوان به ادبیتش نیز اشاره کرد.
ادامه مطلب ...