گزارش بهترین های نشریه های نبات و رشد نوآموز اسفند 95


در این گزارش با بخش های خوب نشریه های نبات شماره 65 و رشد نوآموز شماره 6، از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.


نبات شماره 65



  •  زیر درخت آلبالو

نویسنده: یگانه مرادی لاکه

تصویرگر: آمنه اربابیون

درخت آلبالو حیاط خانه پیربابا در اصل جهیزیه دخترش بیگم خاتون بود. این دختر هیچ خواستگاری نداشت تا اینکه باد دستمال چوپون قلی را به حیاط خانه پیربابا می اندازد. چوپون قلی وقتی برای گرفتن دستمالش به خانه پیربابا می رود تا چشمش به بیگم می افتد عاشقش می شود. پیربابا از عشق آن دو با خبر می شود و دخترش را به ازدواج او درمی آورد.

نویسنده براساس متل "دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده" این داستان را به تصویر کشیده است. زبان داستان دارای طنزی لطیف و شعرهای تکرارشونده در لابلای متن آن را جذاب و آهنگین کرده است. مخاطب از خواندن چنین داستانی لذت برده و سرگرم می شود. 

 

خوب است بدانیم:

"متل ها، بیان کوتاه و ساده­ی ماجراهایی است که به دنبال هم می آیند. بیشتر متل ها وزن و گاهی قافیه دارند و بعضی از کلمه ها و  جمله ها در آنها تکرار می شوند. متل، کودکان خردسال را سرگرم می کند و به آنها نظم فکری می آموزد و آنها را با تجربه های تازه آشنا می کند. متلهای روزگاران کهن چون لالاییها، سرایندگان شناخته شده ندارند. بعضی ازسرایندگان متل های جدید از متل های قدیم الهام گرفته و متل های نو پدید آورده اند."(فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، جلد 2، ص 165) ماندگاری این متل ها در طول تاریخ، آهنگین و بازی گونه بودن آن هاست.

  •  خواهران رنگین کمان

نویسنده: محمدرضا شمس

تصویرگر: گلنار ثروتیان

هفت خواهر هستند که هر کدام اسم یکی از رنگ های رنگین کمان را دارد. روزی نامادری آن­ها به پدرشان می گوید بین او و دخترهایش باید یکی را انتخاب کند. پدر، دخترها را به جنگل می برد آن­ها را فریب می دهد و خود به خانه برمی گردد. دخترها در جنگل به قلعه ای می رسند که صاحب آن دیو سیاه زنگی است. آن ها با زیرکی خواهر کوچک، از دست دیو نجات پیدا می کنند و به شهری می رسند که پادشاه آن هفت پسر دارد.  پسرهای پادشاه با هفت خواهر ازدواج می کنند.  

خواهران رنگین کمان بازنویسی ساده ای از ادبیات کهن است. بن مایه داستان غلبه فکر و تعقل بر ساده لوحی و بی فکری است که همراه با شخصیت پردازی ها و صحنه سازی های ساده اما جذاب ارائه شده است.

خوب است بدانیم:

چنین داستان هایی ریشه در ادبیات سنتی دارد. قصه های سنتی نشانگر مناسبات مشترک و بن مایه های روایی در سراسر جهان است. وقتی در داستانی دختری که مادر خود را از دست داده و نامادری حسود یا پلیدی که با او بدرفتاری می کند اما این دخترک نرمخو و مهربان باقی می ماند و در پایان پاداش نیک بودن خود را دریافت می کند. چنین بن مایه هایی در ادبیات قومی همه جا وجود دارد.این داستانها از شخصیت پردازی، صحنه پردازی و شیوه های جادوگری گوناگونی برخوردار است و درونمایه های آن ها یکی است.     (نورتن ص 238)

سرگرمی

  • شیرینی پای دکتر اسپنسر

سرکلیشه: کپلک

نشریه با استفاده از بخش هایی از کتاب «قهرمان جهان» نوشته رولد دال به آموزش آشپزی می پردازد. شیوه ارائه به نحوی است که مخاطب را تشویق به درست کردن غذای پیشنهادی می نماید. آسان بودن دستور غذا، تصویرهای کارتونی و ترغیب مخاطب به خواندن داستان، از ویژگی های این بخش است.

معرفی کتاب

  • سنجاقک

معرفی کتاب این شماره با قسمت کوتاهی از داستان با زبانی ساده و روان آغاز می گردد. معرفی شامل شناسنامه کتاب، تصویر روی جلد و شماره تماس انتشارات است. «پندونه ها» با زبان طنز و لحنی شیرین، مخاطب را ترغیب به خواندن کتاب می کند.

گزارش

  • مهمانی شیرین عروسک ها

گزارشگر از موزه عروسک های ملل دیدن کرده و به معرفی آن پرداخته است. شیوه ارائه گزارش به همراه عکس هایی ازعروسک ها، به نحوی است که مخاطب علاوه بر آشنایی با موزه تشویق به بازدید از آن می شود.

رشد نوآموز شماره 6


در شماره 6 رشد دانش آموز، مطلبی همخوان با معیارهای ارزیابی گروه بررسی نشریات کودک و نوجوان برای مطالب برتر دیده نشد.


گروه بررسی این شماره : الهه سیاوشیان . آفرین قاسمیه

 

 

 

                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.